آرزوهایی که حرام شدند

بعد با هر کدام از این سه آرزو

سه آرزوی دیگر آرزو کرد

آرزوهایش شد نه آرزو با سه آرزوی قبلی

بعد با هر کدام از این دوازده آرزو

سه آرزوی دیگر خواست

که تعداد آرزوهایش رسید به ۴۶ یا ۵۲ یا...

به هر حال از هر آرزویش استفاده کرد

برای خواستن یه آرزوی دیگر

تا وقتی که تعداد آرزوهایش رسید به...

۵ میلیارد و هفت میلیون و ۱۸ هزار و ۳۴ آرزو

بعد آرزو هایش را پهن کرد روی زمین و شروع کرد به کف زدن و رقصیدن

جست و خیز کردن و آواز خواندن

و آرزو کردن برای داشتن آرزوهای بیشتر

بیشتر و بیشتر

در حالی که دیگران میخندیدند و گریه میکردند

عشق می ورزیدند و محبت میکردند

لستر وسط آرزوهایش نشست

آنها را روی هم ریخت تا شد مثل یک تپه طلا

و نشست به شمردنشان تا ......

پیر شد

و بعد یک شب او را پیدا کردند در حالی که مرده بود

و آرزوهایش دور و برش تلنبار شده بودند

آرزوهایش را شمردند

حتی یکی از آنها هم گم نشده بود

همشان نو بودند و برق میزدند

بفرمائید چند تا بردارید

به یاد لستر هم باشید

که در دنیای سیب ها و بوسه ها و کفش ها

همه آرزوهایش را با خواستن آرزوهای بیشتر حرام کرد !!

 

 

شل سیلور استاین

سکته و مرگ مغزی

 یک متخصص مغز و اعصاب می گوید چنانچه شخصی را که سکته مغزی کرده در کمتراز 3 ساعت ببیند می تواند عوارض سکته مغزی را بطور کامل اصلاح کند.
 بطور کامل او می گوید نکته این است که سکته مغزی شناخته شده، تشخیص داده شده و بیمار درکمتر از 3 ساعت به مراکز درمانی رسانده شود.
 شناخت سکته مغزی سه کار برای تشخیص کافی است. بخوانید و به یاد بسپارید گاهی شناخت علائم سکته مغزی مشکل است. بدبختانه ازهوش رفتن بیمار مشکل را بدتر می کند.شخصی که سکته کرده ممکن است در شرایط بسیار خطرناکی قرار داشته باشد اما اطرافیان نمی توانند مشکل را تشخیص دهند. پزشکان می گویند اطرافیان با پرسیدن سه سؤال ساده می توانند سکته مغزی راتشخیص دهند.
 از بیمار بخواهید که لبخند بزند از بیمار بخواهید یک جمله ساده را بطور پیوسته بگوید (مثلاً، امروز هوا آفتابی است) 
 از او بخواهید که هر دو دستش را بلند کند.
اگربیمار در انجام دادن هر یک از سه مورد فوق با مشکل روبرو شد بلافاصله با اورژانس تماس گرفته و این علائم را برای مسئول اورژانس توضیح دهید.
نشانه جدید سکته مغزی...  زبانت را بیرون بیاور
توجه: یکی دیگر از نشانه های سکته مغزی این است که از بیمار بخواهید زبانش را بیرون بیاورد. اگر زبانش کج و معوج بود و یا به طرفین دهان متمایل شد نشانه سکته مغزی است.
یک متخصص قلب می گوید اگر هرکس که این مطلب را دریافت می کند آن را برای
; 10 نفر بفرستد حداقل یک نفر ازمرگ نجات پیدا می کند.   
من سهم خودم را انجام دادم  تا شاید روزی جان یکنفر حفظ شود. شماچطور؟

خلاقیت در چایی نپتون

عزیزان عکسهایی جذابی از خلاقیت در ساخت تی بکهای چایی یا همون چایی نپتون خودمون رو گذاشتم، امیدوارم از این عکسها لذت ببرید

 

تصاویر بی نظیری از بدن انسان با میکروسکوپ

تصاویر بی نظیری که در زیر مشاهده می کنید توسط میکروسکوپ از اجزای مختلف بدن انسان گرفته شدند. دیدن این سری عکسهای میکروسکوپی زیبا و کمیاب را توصیه می کنیم


گالری عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان جالب ترین عکسهای عکسهای میکروسکوپی بدن انسان بهترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان دیدنی ترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان

 گالری عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های زیبا از عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های دیدنی عکسهای میکروسکوپی بدن انسان

شکاف های انتهای تار موی انسان



گالری عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان جالب ترین عکسهای عکسهای میکروسکوپی بدن انسان بهترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان دیدنی ترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان گالری عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های زیبا از عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های دیدنی عکسهای میکروسکوپی
 بدن انسان

مویرگ های اعصاب چشم



گالری عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان جالب ترین عکسهای عکسهای میکروسکوپی بدن انسان بهترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان
 دیدنی ترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان گالری عکسهای میکروسکوپی

 بدن انسان عکس های زیبا از عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های دیدنی عکسهای میکروسکوپی بدن انسان

سطح روده انسان (اگر کمی دقت کنید تکه های غذا را در لابه لای روده ها می توانید مشاهده کنید)




گالری عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان جالب ترین عکسهای عکسهای میکروسکوپی بدن انسان بهترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان دیدنی ترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان گالری عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های زیبا از عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های دیدنی عکسهای میکروسکوپی بدن انسان

جنین 5 روزه انسان




گالری عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان جالب ترین عکسهای عکسهای میکروسکوپی بدن انسان بهترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان دیدنی ترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن

 انسان گالری عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس
 های زیبا از عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های دیدنی عکسهای میکروسکوپی بدن انسان

سلول تخمک دستگاه تناسلی زنان



گالری عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان
 جالب ترین عکسهای عکسهای میکروسکوپی بدن انسان بهترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان دیدنی ترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان گالری عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های زیبا از عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های دیدنی عکسهای میکروسکوپی بدن انسان

گلوبول های قرمز خون



گالری عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان جالب ترین عکسهای عکسهای میکروسکوپی بدن انسان بهترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان دیدنی ترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان گالری عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های زیبا از عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های

 دیدنی عکسهای میکروسکوپی بدن انسان

ریه انسان (حفره هایی که در تصویر می بینید محل تبادل گاز با خون می باشد)



گالری عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان جالب ترین عکسهای عکسهای میکروسکوپی بدن انسان بهترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان دیدنی ترین عکس های عکسهای
 میکروسکوپی بدن انسان گالری عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های زیبا از عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های دیدنی عکسهای میکروسکوپی بدن انسان

نرون های عصبی در مخچه (بیش از 100 بیلیون نرون در مغز وجود دارد )



گالری عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان جالب ترین عکسهای عکسهای میکروسکوپی بدن انسان بهترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان دیدنی ترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان گالری عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های زیبا

 از عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های دیدنی عکسهای میکروسکوپی بدن انسان

سلول های لخته خون (این لخته های خونی در میان گلوبول های سفید خون دیده می شوند)



گالری عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان جالب ترین عکسهای عکسهای میکروسکوپی بدن انسان بهترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان دیدنی ترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان گالری عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های زیبا از عکسهای میکروسکوپی بدن انسان
 عکس های دیدنی عکسهای میکروسکوپی بدن انسان

اسپرم های مردانه



گالری عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان جالب ترین عکسهای عکسهای میکروسکوپی بدن انسان بهترین عکس های
 عکسهای میکروسکوپی بدن انسان دیدنی ترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان گالری عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های زیبا از عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های دیدنی

 عکسهای میکروسکوپی بدن انسان

سلولهای سرطانی ریه (با عکس قبلی ریه مقایسه کنید)



گالری عکس های عکسهای میکروسکوپی

 بدن انسان جالب ترین عکسهای عکسهای میکروسکوپی بدن انسان بهترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان دیدنی ترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان گالری عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های زیبا از عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های دیدنی عکسهای میکروسکوپی بدن انسان

اسپرم های بدور تخمک برای تشکیل جنین



گالری عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان جالب ترین عکسهای عکسهای میکروسکوپی بدن انسان بهترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان دیدنی ترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان گالری عکسهای میکروسکوپی بدن انسان
 عکس های زیبا از عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های دیدنی عکسهای میکروسکوپی

 بدن انسان

ریشه های مو درون گوش



گالری عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان جالب
 ترین عکسهای عکسهای میکروسکوپی

 بدن انسان بهترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان دیدنی ترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان گالری عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های زیبا از عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های دیدنی عکسهای میکروسکوپی بدن انسان

غنچه های مزه روی زبان (بیش از 10 هزار غنچه برای مزه غذا روی زبان وجود دارند)



گالری عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان جالب ترین عکسهای عکسهای میکروسکوپی بدن انسان بهترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان دیدنی ترین عکس های عکسهای میکروسکوپی بدن انسان گالری عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های زیبا از عکسهای میکروسکوپی بدن انسان عکس های دیدنی عکسهای میکروسکوپی بدن انسان

پلاک دندان

نکاتی درباره عکاسی از چهره افراد

در این مقاله نکاتی در مورد عکاسی از چهره بیان می شود که به شما در گرفتن عکس های زیباترین و قرار گرفتن در موقعیت درست و توجه به نور و ... موارد دیگر کمک می کند.

نور

بدترین نوع نور همان نوری است که از روبرو مستقیماً به صورت فرد می تابد مانند نوری که از فلاش دوربین می تابد. به هر حال از هر وسیله ای که به عنوان منبع نور استفاده می کنید یک چیز را فراموش نکنید نور باید از پهلو بتابد و نه از روبرو یا از جاییکه دوربین قرار دارد.
نقطه ایده آل برای منبع اصلی نور جایی است که نسبت به دوربین با زاویه 45 درجه قرار گرفته باشد. هر چه از زاویه از 45 بیشتر شود سایه ها بیشتر می شوند و اگر بخواهید این سایه ها را بیشتر کنید می توانید زاویه تابش نور نسبت به دوربین را به 90 درجه نزدیک نمایید. همین حالت برای زوایای عمودی هم صدق می کند بهتر است زاویه منبع تابش 45 نسبت به سطح افق باشد و از بالا بتابد و در صورتیکه احتیاج به خلق سایه داشتید می توانید این زاویه را به دلخواه خود تغییر دهید.
شما می توانید از یک یا سه یا حتی تعداد بیشتری منبع نور استفاده کنید مثلاً یکی سمت راست یکی سمت چپ و یک منبع نور هم در بالا قرار داشته باشد برای تنظیم شدت نور و سایه ها می توانید به سادگی آنها را دور و نزدیک کنید. اگر یک منبع نور دارید می توانید از دیوار سفید خانه خود یا صفحه های کاغذی سفید رنگ بزرگ برای بازتاب نور در سمت دیگر استفاده کنید. حال می توانید شخصی را که سوژه عکاسی است بین آن دیوار و منبع نور قرار دهید. دیوار سفید رنگ شما نور منبع را از سمت دیگر به چهره فرد منعکس می کند.

موقعیت دوربین

برای موقعیت دوربین نمی توان مانند موقعیت نور یک زاویه مشخص تعیین کرد چون موقعیت دوربین با توجه به احساسی که چهره فرد قرار است در عکس بیان کند فرق می کند. یکی از اولین زوایایی که هر عکاسی ممکن است انتخاب کند این است که شخص رو به نور بنشیند و سر خود را کمی به سمت دوربین بچرخاند.
قیافه های مختلف هر کدام یک زاویه خاص دارند که در آن وضعیت می توان بهترین عکس را از آنها گرفت بعضی ها از روبرو و بعضی ها کمی زاویه احتیاج دارند گاهی باید کمی بدن افراد را بچرخانید، اما فراموش نکنید که باید به سرعت عکس خود را بگیرید تا بهترین موقعیت را از دست ندهید.
در عکاسی از کودکان سعی کنید دوربین را در سطح چشمان آنها قرار دهید.
نکته دیگر اینکه سعی کنید به عنوان عکاس در موقعیتی قرار گیرید که پشت زمینه خیلی واضح نباشد تا تمرکز بیننده را روی چیزی غیر از سوژه اصلی به هم بزند. و در ضمن از زیبایی عکس بکاهد.

کادر را پر کنید.

و کلام آخر اینکه زمانیکه از چهره اشخاص عکاسی می کنید سعی کنید قسمت زیادی از کادر عکس را چهره فرد پر کند به اندازه کافی زوم کنید و به اندازه کافی نزدیک شوید. و می توانید بعد از عکاسی قسمتی از تصویر خود را برش بزنید که چهره فرد در آن وجود دارد. توجه داشته باشید سر فردی که از او عکس می گیرید نزدیک بالای کادر عکس باشد.

چرا ویندوز کامپیوتر من کند است؟

پایین آمدن سرعت ویندوز مشکلی است که هر کسی که با این سیستم عامل کار کرده باشد با آن روبرو شده است. و احتمالاً شما هم که اکنون این مقاله را در «یاد بگیر دات کام» می خوانید تا کنون مقالات زیادی در این زمینه دیده اید اما این بار تصمیم گرفتیم کمی کلی تر به این مشکل نگاه کنیم.

خوب اگر ویندوز شما کند است احتمالاً یک یا چند تا از این مشکل ها برای شما پیش آمده است:

برنامه های ناخواسته

اگر کامپیوتر شما کند شده است ممکن است در اثر برنامه های نا خواسته ای باشد که پنهان از شما در حال اجرا باشند اینها نرم افزار هایی هستند که نا خواسته وارد کامپیوتر شما شده اند و حجم زیادی از عملیات پروسس، رم و CPU را اشغال می کنند برای شناسایی و حذف آنها به Anti Spy Ware یا Ad Ware Remover ها احتیاج دارید.

مقدار نا کافی حافظه رم

میزان حافظه رمی که توصیه می شود بستگی به سیستم عاملی دارد که استفاده می کنید مثلاً:

برای ویندوز Vista 2GB

برای ویندوز XP 256MB

برای ویندوز 2000 64MB


البته مقادیری که توسط مایکروسافت توصیه شده اند، پایین تر از این مقدار است که کمی غیر واقع بینانه است. و توصیه ما این است که اگر می توانید باز هم از رم بیشتری استفاده کنید.

رم معیوب یا نا سازگار

در بیشتر اوقات اگر حافظه رم شما معیوب یا نا سازگار با سیستم باشد کامپیوتر کار نمی کند. ولی در مواردی هم که کار می کند با آن صفحه آبی معروف مواجه می شوید، که با یک شماره و آدرس پیغام خطا می دهد. و در مواردی نادر هم کامپیوتر کار می کند ولی خیلی بد و کند. واضح است که راه حل تعویض رم معیوب است. برای اینکه از سلامت رم خود اطمینان حاصل کنید، بهتر است از نرم افزار هایی که در این زمینه وجود دارند استفاده کنید. در این صورت متوجه خواهید شد رم کامپیوتر شما از نظر فیزیکی سالم است یا خیر. قابل ذکر است که این نرم افزار ها تحت عنوان Burn-in test در اینترنت یافت می شوند.

خطا های هارد دیسک

هارد دیسک شما ممکن است مشکلاتی داشته باشد (مانند: File allocation error ) که می تواند منجر به بروز پیغام های خطا شود و همینطور سرعت و کارایی سیستم شما را تحت تاثیر قرار دهد. برای رفع اینگونه مشکلات برنامه Scan Disk را اجرا نمایید.

نکته:توجه داشته باشید قبل از اجرای برنامه DEFRAG حتماً برنامه Scan Disk را اجرا نمایید. چون این برنامه تمام بد سکتور های هارد دیسک شما را علامت گذاری می کند. ولی اگر قبل از اجرای Scan Disk این برنامه دیسک خود را Defrag نمایید. ممکن است بعضی از اطلاعات مفید خود را از دست بدهید. چون این اطلاعات مفید ممکن است روی بد سکتور ها بیفتد و دیگر قابل خواندن نباشد.

برای اجرای Scan Disk در ویندوز ویزتا، XP یا 2000 این مراحل را دنبال کنید:

1- روی آیکون آن دیسکی که می خواهید Defrag نمایید (معمولاً C ) راست کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید.

2- برگه ‏Tools را انتخاب کنید.

3- در قسمت Error-Checking روی

Check now...

کلیک کنید.

4-برای این گزینه ها علامت تیک بگذارید.

Automatically fix file system errors

Scan for and attempt recovery of bad sectors

سپس روی Start کلیک کنید.

5- در برابر شما پیغامی ظاهر می شود که می گوید این تست نمی تواند انجام شود و باید کامپیوتر خود را ری استارت کنید. علت این است که ویندوز شما روی درایو C در حال اجراست و این اسکن باید قبل از بالا آمدن ویندوز اجرا شود.

روی Yes کلیک کنید و کامپیوتر خود را ری استارت کنید.

اطلاعات تکه تکه شده

این مشکل سبب که ویندوز برای خواندن هر فایل قسمت های مختلف هارد دیسک را بگردد تا اجزای مختلف آن را پیدا کند برای جلو گیری از این مشکل باید برنامه Defrag را که در خود ویندوز موجود است اجرا کنید.

گرم شدن زیاد پرسسور

هر کامپیوتر کلاس پنتیوم یا مدل های جدید تر آن دارای فن و هیت سینک هستند. وقتی که فن فرسوده می شود یا در اثر گرد و غبار زیادی که اطراف آن را احاطه کرده کم اثر می شود، دمای CPU یا پرسسور بالا می رود. در بسیاری موارد کامپیوتر متوقف می شود یا به اصطلاح هنگ می کند. و در مواردی هم که کند می شود و هنگام اجرای برنامه ها توقف طولانی دارد. علت این است که پرسسور هر از چند گاهی یک توقف چند ثانیه ای دارد یا به عبارت دیگر هر از چند گاهی قفل می کند. بنابراین فن و هیت سینک کامپیوتر خود را به خوبی تمیز کنید. و در صورت لزوم آنها را تعویض نمایید، تا فن شما در دور مناسب کار کند و گرما به خوبی تهویه شود.

طبقه‌بندی در حوزه صنایع دستی

طبقه‌بندی علمی برای تحوّلات در حوزه صنایع دستی:

در زمینه‌ی طبقه‌بندی صنایع دستی نیز باید گفت که این طبقه‌بندی به صورت‌های مختلف از جمله بر اساس مواد اوّلیه‌ی مصرفی و یا شیوه و روش ساخت آن می‌تواند صورت پذیرد. در این جا طبقه‌بندی انجام شده توسط کارشناسان سازمان صنایع دستی ایران که به طور عمده بر مبنای روش و تکنیک ساخت این گونه محصولات به عمل آمده است‌، ذکر می‌گردد:

1- بافته‌های داری: محصولاتی که به کمک دارهای افقی یا عمودی مستقر در زمین در زمان بافت، تولید می‌شود، بافته‌های داری محسوب می‌گردند مثل: قالی، گلیم، زیلو و نظایر آن.

2- دست بافی (نسّاجی سنّتی): فرآورده‌هایی که با کمک دستگاه‌های ساده و سنّتی بافندگی (دستگاه ویژه‌ی بافت جاجیم، دستگاه دووَردی، دستگاه چهاروَردی و ژاکار دستی) تولید می گردد، دست بافی محسوب می‌شود، نظیر جاجیم، زری، ترمه، شال و ... از جمله‌ی خصوصیّات این رشته از صنایع دستی این است که اوّلاً، کلیه‌ی مراحل سه گانه‌ی بافندگی (ایجاد دهنه‌ی کار ، پودگذاری و دفتین زدن) با حرکات دست و پا انجام می‌شود؛ دوّم، امکان استفاده از پودهای رنگی به میزان نامحدود و هم‌چنین تنوّع طرح بافت با در اختیار داشتن و کنترل حرکات وَردها میسّر می‌گردد که این امر نشانگر حضور مؤثّر و خلّاق انسان در تولید است.

3- بافتنی : انواع مصنوعاتی که با کمک میل ، قلّاب و نظایر آن و با الیاف طبیعی تولید می‌شود ، جزء بافتنی‌ها به حساب می‌آید نظیر دستکش‌، جوراب، کلاه، شال گردن و ...

4- رو کاری (رودوزی): کلیه‌ی مصنوعاتی که از طریق دوختن نقوش سنّتی بر روی پارچه‌های بدون نقش و یا کشیدن قسمتی از نخ‌های تار و پود به وجود می‌آید، در گروه « رودوزی» و یا «روکاری» جای دارد. نظیر سوزن‌دوزی، قلّاب دوزی، ملیله‌دوزی، خوس‌دوزی، گلابتون دوزی، پته دوزی و ...

5- چاپ‌های سنّتی: کلیه‌ی پارچه‌هایی که به وسیله‌ی قلم‌مو، مهر و نظایر آن رنگ‌آمیزی شده و نقش می‌پذیرد جزء چاپ‌های سنّتی به حساب می‌آید مانند: چاپ قلمکار و چاپ کلاقه‌یی (باتیک).

6- نمد مالی: انواع مصنوعاتی که بر اثر درگیری و متراکم نمودن پشم و کرک در شرایط فنّی مناسب از طریق ورز دادن تهیّه می‌شوند، جزء گروه نمد مالی می‌باشند نظیر: کلاه نمدی، پالتوی نمدی، نمد زیرانداز و نمد پادری.

7- سفال‌گری و سرامیک سازی: به محصولاتی که با استفاده از گِل رُس و هم چنین گِل حاصله از سنگ کوارتز و خاک کائولن، به کمک دست و چرخ سفالگری ساخته و سپس پخته می‌شود، سفا ل و سرامیک اطلاق می‌شود.

برای تکمیل اشیاء ساخته‌شده، بر حسب سنّت و رسوم، روی آن‌ها نقّاشی، کنده‌کاری و یا نقوش برجسته ایجاد می‌کنند و از لعاب مناسب برای پوشش سطح اشیاء استفاده می‌گردد. محصولات تولید شده‌ی این گروه شامل انواع پارچ و لیوان، ظروف غذا خوری، گلدان و ... می‌باشد.

8- شیشه‌گری: محصولاتی را که از طریق شکل دادن مواد معدنی ذوب شده در کوره نظیر: سیلیس، خرده شیشه و با ترکیبی از این دو و با استفاده از روش دمیدن توسّط لوله‌ی مخصوص و با به کارگیری ابزار دستی شامل انبر، قیچی و غیره حاصل می‌شود، شیشه دست ساز می‌نامند که شامل مراحل تکمیلی و تزیینی نظیر نقّاشی و تراش هم می‌گردد.

9- تولید فرآورده‌های پوست و چرم: محصولاتی که با استفاده از پوست و چرم دبّاغی شده به شیوه‌ی سنّتی تولید می‌گردد نظیر پوستین، کلاه پوستی، چاروق، محصولات تکمیلی چرمی (نظیر تلفیق چرم با محصولات دست باف) جزء این گروه هستند.

10- ساخت محصولات فلزی و آلیاژ : فرآورده هایی که به شیوه‌ی سنّتی و با استفاده از ابزار دستی و انواع فلزات (مس ، نقره ، طلا و آهن) و انواع آلیاژها (برنج و ورشو) تولید می‌گردد نظیر انواع ظروف خانگی، چاقو، قند شکن، قلم‌تراش، قفل و ... جزء این گروه می‌باشند.

11- قلم زنی، مشبّک کاری، حکّاکی روی فلزات و آلیاژها: هنر – صنعتی است که طیّ آن طرح‌ها و نقوش سنّتی با استفاده از قلم، چکّش و سایر ابزار دستی بر روی اشیاء ساخته شده از فلز یا آلیاژ شکل می‌گیرد.

12- سنگ‌تراشی و حکّاکی روی سنگ و معرّق سنگ: شامل مصنوعاتی می‌گردد که مواد اولیّه‌ی اصلی آن را انواع سنگ‌ها نظیر فیروزه، مرمر، یشم، سنگ سیاه، سنگ سفید (آلاباستر) و ... تشکیل می‌دهد و به کمک ابزار و وسایل مختلف تراشیده یا حکّاکی می‌شود، نظیر انواع ظروف، پایه‌ی چراغ، قاب عکس، انواع نگین و ...

13- خرّاطی چوب: خرّاطی شیوه‌یی از تولید محصولات چوبی است که طیّ آن و توسّط ابزار و وسایل مختلف و به طور عمده به وسیله‌ی دستگاه خرّاطی اشیایی نظیر انواع قلیان، گهواره، پایه ی آباژور و ظروف مختلف ساخته و پرداخته می‌شود.

14- ریزه‌کاری و نازک‌کاری چوب: روشی از ساخت فرآورده‌های چوبی‌ است که طیّ آن به وسیله‌ی وسایل نجّاری نظیر ارّه، رنده، سوهان، مُغار و ... قطعات کوچک چوبیِ آماده شده به صورت روکش بر روی بدنه‌ی چوبی چسبانده و تحت فشار شکل گرفته‌اند و از این طریق انواع شکلات خوری، زیر سیگاری، قاب عکس و نظایر آن تولید و عرضه می‌گردد.

15- منبّت‌کاری، کنده‌کاری و مشبّک‌کاری چوب: شیوه‌یی دیگر از تولید محصولات چوبی است که طیّ آن طرح‌ها و نقوش سنّتی با استفاده از قلم، چکّش، مُغار و سایر ابزار نجّاری بر روی چوب‌های مرغوب و بادوام شکل می‌پذیرد.

16- حصیربافی: منظور از حصیربافی که بامبوبافی، مرواربافی، تِرکه‌بافی، چم‌بافی، سبدبافی و چیغ‌بافی را نیز شامل می‌شود، همان بافت رشته‌های حاصله از الیاف سلولزی (گیاهی) به کمک دست و ابزار ساده‌ی دستی است که طیّ آن محصولات مختلفی نظیر زیرانداز، سفره‌ی حصیری، انواع سبد، انواع ظروف و ... تولید و عرضه می‌گردد. در مورد چیغ - بافی ذکر این نکته ضروری است که حین بافت علاوه بر الیاف گیاهی از نخ پشمی رنگ شده نیز برای ایجاد نقوش و طرح‌های سنّتی استفاده می‌گردد.

17- خاتم سازی: روشی از تولید فرآورده‌های چوبی است که با استفاده از روکش حاصله از به هم چسباندن قطعات کوچک فلزات، استخوان و انواع چوب در اشکال و طرح‌های سنّتی (بیشتر به صورت هندسی) و به کمک ابزار و وسایل مختلف فرآورده‌هایی نظیر انواع قاب عکس، جاسیگاری، شکلات‌خوری، میز، صندلی و... ساخته می‌شود.

18- معرّق کاری: ترسیم طرح‌ها و نقش‌های سنّتی بر روی زمینه‌ی چوبی یا سرامیک و خالی‌کردن داخل خطوط طرح‌ها و پُر کردن فضای خالی شده به وسیله‌ی قطعات آماده شده‌ی چوبی، سرامیک، فلزی‌، صدفی و سنگی را معرّق کاری می‌گویند.

19- کاشی کاری: صنعتی است با سابقه که طیّ آن انواع کاشی‌ها با استفاده از طرح‌ها و نقش‌های سنّتی برای استفاده در آبنیه‌ی مذهبی و تاریخی از طریق قالب‌گیری گِل رس، پختن آن در کوره و لعاب‌زنی، نقّاشی و پخت مجدّد در کوره ساخته و پرداخته می‌شود.

20- ملیله کاری: منظور ساخت اشیاء مختلف نظیر سرویس چای‌خوری، تنگ و هم چنین برخی از زینت‌آلات با استفاده از مفتول‌های نقره، طلا و مس و به کمک ابزار و وسایل ساده‌ی فلزکاری نظیر حدیده، انبر، قیچی، کوره‌ی مخصوص و ... می‌باشد.

21- مینا کاری: در این جا مراد ساخت بدنه‌ی فلزی، لعاب‌کاری، پخت، نقّاشی و پخت مجدّد اشیاء در کوره می‌باشد که تمامی این مراحل به کمک ابزار و وسایل ساده و با استفاده از طرح‌های اصیل و سنّتی در مرحله‌ی نقّاشی انجام می‌پذیرد.
22- ساخت اشیاء مستظرفه و هنری: ساخت اشیاء و وسایل ظریفه‌یی است که در آن‌ها عامل هنر به مراتب بیش از فنون تولیدی دخالت دارد و شامل مینیاتور سازی، نقّاشی روی صدف، نقّاشی روی چرم، پا پیه ماشه و تذهیب می‌شود.

23- ساخت زیور آلات: ساخت و تولید انواع جواهرات محلّی و هم چنین انواع زینت‌آلات با استفاده از طلا، نقره و انواع آلیاژها می‌باشد.

24- ساخت سایر فرآورده‌های دستی: منظور ساخت سایر محصولات دستی نظیر فیروزه نشانی (فیروزه کوبی)، طلا کوبی روی فولاد، انواع عروسک‌های محلّی، تخت‌کشی گیوه (آجیده و لته‌یی) و ماسک، کایت و چترهای تزیینی است که با ابزار و وسایل دستی و با استفاده از طرح‌های سنّتی ساخته و پرداخته می‌شود.
در سال‌های اخیر همواره بحث‌هایی در رابطه با ماهیّت صنعتی، صنایع دستی و نیز رابطه‌ی این هنر – صنعت با تکنولوژی بین صاحب نظران و متفکّران وجود داشته‌است.

چاپ باتیک و قلم‌کارساز

تصویر
مهم‌ترین چاپ‌هاى دستى ایرانى را چاپ باتیک و چاپ قلمکار تشکیل مى‌دهند.

چاپ باتیک
از انواع چاپ پارچه متداول در ایران، چاپ باتیک یا چاپ کلاقه‌اى بوده است. باتیک هنرى است که نخست در چین ابداع شد و بعد به کشورهاى دیگر از جمله مصر، هند، روسیه، ایران و ... راه یافت. این چاپ بیشتر روى پارچه‌هاى ابریشمى انجام مى‌شود. مراکز عمدهٔ این چاپ اسکووتبریز است.
روش کار در چاپ باتیک به این صورت است که ابتدا پارچه‌هاى ابریشمى را به وسیلهٔ ترکیبى از کربنات دو سود، صابون و جوش‌شیرین صمغ‌گیرى مى‌کنند و سپس با رتکیب تخم خربزه و روشنک سفید و نرم مى‌کنند و براى چاپ آماده مى‌کنند.

طراحى روى پارچه(باتیک)، تبریز
هنرمند ابتدا نقش‌ها را در ذهن آماده مى‌کند و قالبظها را با موم مى‌پوشاند و روى پارچه مى‌زند. موم به درون پارچه مى‌رود. سپس پارچه را به درون رنگ وارد مى‌کند که بخش‌هاى بدون موم رنگ شوند. موم مانع نفوذ رنگ مى‌شود. چنانچه مایل باشند این بخش‌ها نیز رنگ شوند، باید قالب جداگانه‌اى استفاده شود. در پایان موم یا پارافین را بعد از رنگ‌آمیزى و بخار دادن، با آب جوش جدا مى‌کنند و براى حذف موم اضافه روى پارچه، از مخلوط آب با سولفات دوسود استفاده مى‌کنند و خوب آن را آبکشى مى‌کنند. و بعد با اطوى داغ روى کاغذى که روى پارچه قرار دارد، تا آخرین ذرات نیز جدا شود.

قلم‌کارسازى
چاپ قلم‌کار یکى از چاپ‌هاى سنتى ایران است و امروز در اصفهان رونق خاصى دارد. در این صنعت قدیمى ایرانی، نقش به‌وسیلهٔ مهر چوبى بر روى پارچه منتقل مى‌شود. کلیشه یا مهرى که نقش روى آن زده مى‌شود را قالب گویند. جنس این قالب‌ها معمولاً از چوب گلابى است که مقاوم و سخت است و تغییر فرم نمى‌دهد.
این صنعت تا قرون ۱۰ و ۱۱ هجرى کاملاً در ایران معمول بود. و در گذشته رشت و اصفهان و کاشان از مراکز عمدهٔ آن بشمار مى‌رفته است. در دورهٔ صفوی، قلمکار زر ساخته مى‌شد. در این نوع چاپ، معمولاً پارچه‌هاى پنبه‌اى و دستباف یا انواع دیگر نظیر پوپلین، چلوارد، ... بکار مى‌رود و براى لباس، سفره، دستمال، سجاده، پرده، رومیزی، روتختى و ... مورد استفاده واقع مى‌شود. در قلم‌کارسازى معمولاً از پنج رنگ سیاه، قرمز، آبی، سبز و زرد بعنوان رنگ‌هاى اصلى و از قهوه‌اى و سایر رنگ‌هایى که از ترکیب این رنگ‌ها به‌‌دست مى‌آید، به‌عنوان رنگ‌هاى فرعى استفاده مى‌شود.
ابتدا پارچه‌ها را یک شبانه‌روز در آب رودخانه مى‌گذارند تا آبخورد شود و بعد آنها را در ظرفى محتوى پودر خمیر شده، پوست انار مى‌خوابانند تا رنگ آن به کرم تبدیل شود. پس از آن آنرا به کارگا برده و به‌وسیلهٔ قالب‌ها و رنگ‌ها، نقوشى را روى پارچه نقش مى‌کنند. ابتدا قالب‌ها را با رنگ مشکى روى پارچه مى‌زنند تا طرح اصلى مشخص شود. سپس قالب‌هاى دیگر را که هر یک داراى یک رنگ است، روى پارچه مى‌زنند. و بعد پارچه را بخار مى‌دهند. و دوباره در آب مى‌گذارند و بعد در ظرفى محتوى آبجوش و پوست انار و آلیزارین انداخته و هم مى‌نند و بعد آویزان مى‌کنند تا خشک شود و رنگ به این ترتیب تثبیت مى‌شود.

هنر و زیبایی

تصویر

محور اصلی آموزش های آموزش و پرورش مدرن، استفاده از ابزار «هنر» است. ابزاری که نقش مهم خود را در فرهنگ سازی به خوبی نشان داده است.

قبل از ورود به موضوع نقش هنر در تربیت و کارکردهای آن، باید بگوییم که همواره و عادتاً، واژه هنر، تداعی زیبایی و جمال می نماید، به گونه ای که همه ی اصول هنر در بنای وجیه کلمه ی زیبا و زیبایی یکجا خلاصه شده و توسعه زیبایی، همه ی مفهوم هنر را فرا می گیرد گویی که هنر در واقع، مترادف کلمه ی زیبایی است. این تردیف در واقع ملکه ی ذهن گردیده است. و به نظر می رسد که اگر این واقعیت، نیز حقیقت داشته باشد، خلقت و آفرینش، سراسر همه، هنر خداوند است زیرا خداوند جمیل است و جز جمال خلق نمی کند.

بنابراین در تعریف اختصاری کلمه ی طیبه هنر می توان گفت:
هنر ما در زیبایی و زیبایی مولود هنر است.

انسان طبیعتاً به زیبایی گرایش دارد و کمال خود را در زیبایی می داند و این دقیق ترین توجه او به حقیقت است. زیرا حقیقت و حق، زیباترین پدیده کائنات است. آنچه که موجب خطای انسان می گردد. ایهام و ابهام در تطبیق حقیقت با واقعیت است و این زمانی حاصل می شود که، آدمی هر واقعیتی را به غلط حقیقت بداند و این اشتباه بزرگ گاهی به طور ناخودآگاه و بر اثر غفلت گریبان او را می فشارد. زیرا انسان برحسب تکرار و عادت محکوم پردازش داده ها ی حواس پنجگانه خود می باشد و همه ی وقایع را از این ورودی ها در یافت می کند و در حقیقت همه چیز را با چشم و گوش سر می گیرد و در حالی که همه ی این ها دریافت واقعیات است و نه الزاماً ادارک حقایق.

ادراک حقایق علاوه بر حواس خامسه، باید که با چشم و گوش سِر نیز، پردازش شود تا انسان معنای زلال حقیقت حق را استدراک نماید و در تایید همین نامرادی انسان است که پیامبر گرامی اسلام می فرماید:
«الهی ما عرفتک حق معرفتک»

شوپنهاور در تعریف هنر می گوید:
هنر نوعی رستگاریست، ما را از خواستن، یعنی درد و رنج آزادی می بخشد، تصاویر زندگانی را دلربایی می دهد و در تمجید هنر تولستوی بیانی دارد که عبارتست از: هنر خوب است، اگر احساسات خوب را ترویج کند. احساسات هنگامی خوبند که شعور ممیز نیک و بد، به خوبی آن ها حکم دهد و این شعور، در میان مردم یک عصر مشترک است. هنر جهانی، یک محک درونی دارد پا بر جا و بی خطا، یعنی همان وجدان پاک.

با تأمل در گفتار پیامبر عظیم‌الشان اسلام و با نگاهی به سخن شوپنهاور به این نکته ی اساسی نایل می شویم که، به نظر می رسد هنر، ترجمان شعور انسان است که برآمده و فرایند اندیشه ی پاک از فطرت الهی انسان است و در واقع انسانی که سخنگوی خداوندگار خویش بوده و در مقام خلافت او می نگارد، می گوید، ترسیم می کند، می نوازد و...

تکامل باید هدف اولیه ی همه ی هنرمندان حقیقی باشد.