آنکس که ...

آنکس  که  بداند و  بداند   که  بداند 

اسب فلک  از  گنبد گردون  بجهاند  

*****

آنکس  که  بداند و  نداند   که  بداند

بیدارش  نمایید  که  بس  خفته نماند 

 *****

آنکس  که  نداند و  بداند   که  نداند

لنگان خرک خویش به منزل برساند  

*****

آنکس  که  نداند و  نداند   که  نداند

در   جهل مرکب   ابد الدهر   بماند

ساعت ویژه

مردی دیروقت ‚ خسته از کار به خانه برگشت. دم در پسر پنج ساله اش را دید که در انتظار او بود. سلام بابا ! یک سئوال از شما بپرسم؟

- بله حتمآ. چه سئوالی؟

- بابا ! شما برای هرساعت کار چقدر پول می گیرید؟

مرد با ناراحتی پاسخ داد: این به تو ارتباطی ندارد. چرا چنین سئوالی میکنی؟

- فقط میخواهم بدانم.

- اگر باید بدانی ‚ بسیار خوب می گویم : 20 دلار

پسر کوچک در حالی که سرش پائین بود آه کشید. بعد به مرد نگاه کرد و گفت : میشود 10 دلار به من قرض بدهید ؟

مرد عصبانی شد و گفت : اگر دلیلت برای پرسیدن این سئوال ‚ فقط این بود که پولی برای خریدن یک اسباب بازی مزخرف از من بگیری کاملآ در اشتباهی‚ سریع به اطاقت برگرد و برو فکر کن که چرا اینقدر خودخواه هستی. من هر روز سخت کار می کنم و برای چنین رفتارهای کودکانه وقت ندارم.

پسر کوچک‚ آرام به اتاقش رفت و در را بست.

مرد نشست و باز هم عصبانی تر شد: چطور به خودش اجازه می دهد فقط برای گرفتن پول از من چنین سئوالاتی کند؟

بعد از حدود یک ساعت مرد آرام تر شد و فکر کرد که شاید با پسر کوچکش خیلی تند و خشن رفتار کرده است. شاید واقعآ چیزی بوده که او برای خریدنش به 10 دلار نیاز داشته است. به خصوص اینکه خیلی کم پیش می آمد پسرک از پدرش درخواست پول کند.

مرد به سمت اتاق پسر رفت و در را باز کرد.

- خوابی پسرم ؟

- نه پدر ، بیدارم.

- من فکر کردم شاید با تو خشن رفتار کرده ام. امروز کارم سخت و طولانی بود و همه ناراحتی هایم را سر تو خالی کردم. بیا این 10 دلاری که خواسته بودی.

پسر کوچولو نشست‚ خندید و فریاد زد : متشکرم بابا ! بعد دستش را زیر بالشش برد و از آن زیر چند اسکناس مچاله شده در آورد.

مرد وقتی دید پسر کوچولو خودش هم پول داشته ‚ دوباره عصبانی شد و با ناراحتی گفت : با این که خودت پول داشتی ‚ چرا دوباره درخواست پول کردی؟

پسر کوچولو پاسخ داد: برای اینکه پولم کافی نبود‚ ولی من حالا 20 دلار دارم. آیا می توانم یک ساعت از کار شما را بخرم تا فردا زودتر به خانه بیایید؟ من شام خوردن با شما را خیلی دوست دارم.

تاریخ ایران و جهان به صورت 100% رایگان

دکتر انوشیروان کیهانی زاده، روزنامه نگار و گذشته نگار، مدیر این سایت ساده و پر محتوا می‌باشد، وی در این سایت به جمع آوری تاریخ ایران و سایر ملل پرداخته، به گونه ای که با ورود به سایت به صورت پیشفرض تمام وقایع تاریخی روز جاری (امروز) را مشاهده می نمایید. همچنین با استفاده از امکاناتی که در سایت وجود دارد، می توانید روز و ماه مورد نظر را (به تاریخ خورشیدی یا میلادی) انتخاب نموده و وقایع تاریخی آن روز را مشاهده نمایید.
این سایت در دو زبان فارسی و انگلیسی در دسترس عموم بوده و به گفته مولف استفاده از مطالب آن کاملاً رایگان می باشد. برای ورود به سایت روی لینک زیر کلیک کنید.  

http://www.iranianshistoryonthisday.com/

وقت طلاست؟ نه، آر اس اس طلاست!!!

وقت طلاست؟ نه، آر اس اس طلاست!!! 

سلام دوستان…

من بازهم قالب وبلاگ رو عوض کردم! اما این بار عوض کردن قالب دلیل کاملا منطقی داشت. قالب قبلی وبلاگ از آر اس اس پشتیبانی نمیکرد. به همین خاطر مجبور شدم یک بار دیگه قالب وبلاگ رو عوض کنم. و حالا این بهانه ای شد که امروز توضیح مختصری درباره آر اس اس بنویسم و همین طور استفاده از فید خوان گوگل یا همان گوگل ریدر رو به طور کامل آموزش بدم. امیدوارم که براتون مفید واقع بشه…

به شما پیشنهاد میکنم که بقیه این مطلب را حتما بخوانید چون واقعا در دنیای واقعی وقت طلاست و در دنیای مجازی آر اس اس… 

آر اس اس چیست؟

حتماً براتون اتفاق افتاده که هر روز برای دیدن سایت ها یا وبلاگ های مورد علاقتون چندین صفحه ی مرورگر باز کرده اید تا از عناوین جدیدشون با خبر بشین، در آخر هم با کلی سر در گمی که کدام مطلب را اول بخوانید کدام را آخر همه ی صفحات را می بندید یا آنها را آنقدر باز نگه می دارید که آخر سر دیگر حوصله ی خواندش رو نداشته باشید.

آر.اس.اس. شیوه ساده ای است و به شما این امکان را میدهد که به طور خودکار تازه ترین مطالب موجود در سایت ها را دریافت کنید. بدین ترتیب تازه ترین عناوین به علاوه چکیده ای از هر عنوان یا خبر را خواهید دید که در کنار آن پیوندی وجود دارد که شما را به متن کامل خبر یا گزارش راهنمایی می کند. 

مزیت های استفاده از آر.اس.اس

بدون آن که به سایت های مختلف بروید می توانید مطالب آن ها را روی صفحه ی شخصیتان به ترتیبی که خودتان مرتب کرده اید ببینید و آن گاه به طور انتخابی مطالبی را که می خواهید کامل بخوانید روی سایت اصلی ببینید. به این ترتیب بدون آن که درگیر حجم تمام مطالب جدید و قدیم سایت ها شوید برنامه خبرخوان مطالب جدید (که شما نخوانده اید) برایتان جدا می کند. در این صورت هم در وقتتان صرفه جویی کرده اید هم مطالب بیشتری خوانده اید و هم در نهایت لیستی از سایت های محبوبتان دارید. راه ها و برنامه های زیادی برای خواندن فید وجود دارد. که من در اینجا فقط استفاده از فیدخوان گوگل را توضیح می دهم. 

استفاده از Google Reader :

شما می توانید با استفاده از این سرویس ارزشمند گوگل فید های خود را به صورت آنلاین و با دسته بندی مطالعه کنید. شک نداشته باشید که گوگل ریدر بهترین فیدخوان آنلاین است.

چرا باید از گوگل ریدر استفاده کنیم ؟

فید خوان گوگل


فرض کنید شما هرروز آنلاین میشید و عادت دارید تو هر بار که آنلاین میشید به سایتها و وبلاگهای زیادی سر بزنید و ببینید که مثلا پست جدیدی آپلود کردن یا نه. خوب مسلما این کار وقت گیره و اگه مثلا چند روز به اینترنت دسترسی نداشته باشید، احتمالا آدرس سایتها از یادتون بره و اونوقته که دیگه پشیمونی چاره ای نداره !!! برای اینکه دیگه پست هیچ وبلاگی رو از دست ندید و هر روز نخواهید وقت خودتونو تلف کنید هی به این سایتو اون سایت برید، کافیه که مشترک فید اون سایت یا وبلاگ بشید،یکی از آساونترین روشهای مشترک شدن اینه که آدرس فید رو بگیریدو تو نوار ابزار فایرفاکستون بندازید در این صورت میتونید از هربار آپدیت شدن وبلاگ مورد نظر مطلع بشید!!! اما اگه شما خودتون جزو کاربرای نسیتا حرفه ای میدونید باید از ابزار حرفیه ای تری مثل گوگل ریدر استفاده کنید. (اتفاقا گوگل ریدر خیلی ابزار ساده و پیش پا افتاده ای ولی نسبت به روش قبلی حرفه ای تره) 

چگونه از گوگل ریدر استفاده کنیم ؟

برای استفاده از گوگل ریدر باید ابتدا تو گوگل ریدر عضو شید یا اگه تو جیمیل عضو هستید، همون نام کاربری و پسوردتون برای لاگین شدن تو گول ریدر کافیه. خوب حالا کافیه داخل جیمیلتون بشید و از گزینه more گزینه Reader رو انتخاب کنید، 


گوگل ریدر

 

چون تاحالا از گوگل ریدر استفاده نکردین، پس مشترک هیچ فیدی نیستین و پس برای شروع بعد از برداشتن آدرس فید یک سایت یا وبلاگ گزینه Add subscription بزنید
 

اضافه کردن یک سایت از اینجا

 

در پاپ آپ بالا آومده آدرس فید مورد نظر رو بنویسید یا پیست کنید و Add بزنید.
 

آدرس فید مورد نظر 

هورا !!!!!!!!!! شما اولین مشترک رو به گوگل ریدرتون اضافه کردین !!! به همین ترتیب میتونید آدرس فید بقیه وبلاگها یا سایتهارو هم به گوگل ریدرتون اضافه کنید. 

قلق های گوگل ریدر

قلق ۱ : به منظور جمع و جور بودن فید هایی که مشترک هستین، میتونین اونهارو به دلخواه خودتون بندی بکنید. 


دسته بندی در فید خوان 

قلق۲: یکی از ویژگی هایی که گوگل ریدر رو از بقیه فیدخونها جدا میکنه، ویژگی Share کردنشه. برای اینکه لینکی رو برای دوستاتون شیر کنید کافیه که در پایین هر پست، روی Share کلیک کنید تا آیکون نارنجی کنارش روشن بشه، البته لینکهای شیر شده توسط شما رو فقط دوستانی که در چت لیست گوگل تاکتون باشن میتونن ببینن. 


مشترک گذاشتن با دوستان 

قلق۳: اگه مشترک سایتهای زیادی هستین یا مشترک سایتهایی هستین که خیلی زود به زود آپ میشن، به منظور ایکه راحت تر باشید میتونید نوع نمایش گوگل ریدرتون رو به List view تغییر بدین و به جای اینکه مطالب به صورت کامل در بیاین فقط تیتر مطالب رو ببینید. این کار باعث صرفه جویی تو زمان و همچنین سرعت بالاتر لود شدن صفحتون میشه. 


تغییر نمایش لیست سایتهای موجود در ریدرتان

 

قلق ۴: بقیشو خودتون کار کنید تا یاد بگیرید !!!!

خوب چرا شروع نمیکنید؟ زود باشید، میتونید برای شروع از همین وبلاگ من (!!!) شروع کنید، اینم آدرس فیدم :
http://itan.blog.af/feed

سعی کردم خیلی ساده بنویسم ولی بازم اگه سوالی دارید یا فکر میکنید، قسمتی نامفهمومه، تو نظرات بگید تا جوابتون رو بدم.

سرویس دریافت پیامک

با ارسال پیامک به این سرویس میتوانید این پیامک ها را دریافت کنید:

شماره سرویس:99700 

نحوه ی عملکرد سرویس: 

باارسال لغت              "    fal    "                    فال

باارسال لغت              "hekmat "                   نهج البلاغه

باارسال لغت              "qurana "                   قرآن عربی

با ارسال لغت             " quranp"                    ترجمه قرآن

باارسال لغت              "      jok  "                   جک

باارسال لغت              "    fun    "                  پیامک شاد

با ارسال لغت             "   ayat   "                   آیه ی روز

باارسال لغت              "  hadis   "                  حدیث روز

باارسال لغت              "    lov     "                  پیامک عاشقانه دریافت کنید.

فهرست احادیث موضوعی

 

احادیث موضوعی  

 

آرزو  

اخلاق - ادب - آداب معاشرت 

 

قول و وعده 

  

مصلحت

مصلحت

1- حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته

 کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.

(بحار الانوار، ج 70، ص 249 ) 

----------------------------------------------------------------------

قول و وعده

- امام علی علیه السلام فرمودند:

الْمَسْئُولُ حُرٌّ حَتَّى یَعِدَ

کسى که چیزى از او خواسته اند تا وعده نداده آزاد است.

(نهج البلاغه، حکمت 336)

شرح:
اسلام، درباره وفای به عهد سفارش بسیار کرده است. تا جایی که گفته می‏شود: یکی از تفاوتهای مسلمان با دیگران، در این است که مسلمان، وقتی برای انجام کاری قول بدهد، دیگر به هیچ قیمتی نباید از انجام قول وعده خود، شانه خالی کند.
بدین ترتیب، مسلمان باید به شدت مراقب قول و قرارهای خود باشد، و با بی‏توجهی به عهد و وعده‏هایش، خود را نسبت به دستورهای اسلام، بی اعتناء نشان ندهد.
پس هرگاه، کسی از شما در خواستی کرد، نباید نسنجیده و بدون اندیشه و حساب، و عده انجام آن را بدهید. بلکه باید به خوبی فکر کنید و ببینید که آیا توانایی انجام آن را دارید یا نه. چون اگر وعده‏یی بدهید و بعد، از عهده انجامش برنیائید، کسی که به او وعده داده‏اید، به اطمینان قول شما، در انتظار کمک و مساعدت شما می‏ماند، و برای حل مشکل خود، دست به اقدام دیگری نمی‏زند و اگر شما وعده خود را انجام ندهید، ممکن است به آن شخص و زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی‏اش، لطمه‏های جبران‏ناپذیر وارد آید و مسلمان مؤمن، هرگز راضی نمی‏شود تا برادر و خواهر دینی‏اش، بخاطر بدقولی او، لطمه ببیند.
امام علیه‏السلام، برای آن که ارزش و اهمیت خوش قولی، و زشتی بد قولی را نشان دهد، در این کلام، موضوع را به شکل تازه‏یی مطرح کرده است. حضرت می‏فرماید: وقتی از شما درخواستی می‏شود، تا زمانی که قول انجامش را نداده‏اید، آزاد هستید که انجام آن کار را قبول کنید یا قبول نکنید، اما همینکه وعده انجامش را دادید، دیگر آزاد نیستید، بلکه خود را به صورت بنده کسی درآورده‏اید، که باید برایش کاری انجام بدهید.
یعنی انسان، در برابر قول و قراری که می‏گذارد، آنقدر مسئولیت پیدا می‏کند که گویی به صورت بنده قول و عهده خود در آمده است، و هیچ چاره‏یی، جز انجام آن ندارد. 

2- امام علی علیه السلام فرمودند:

وَ قَالَ [علیه السلام] لَا یَصْدُقُ إِیمَانُ عَبْدٍ حَتَّى یَکُونَ بِمَا فِى یَدِ اللَّهِ أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِى یَدِهِ .

و درود خدا بر او، فرمود: ایمان بنده اى درست نباشد جز آن که اعتماد او به آنچه در دست خداست (وعده های خدا) بیشتر از آن باشد که در دست اوست.

(نهج البلاغه، حکمت 310)

اخلاق - ادب - آداب معاشرت

1- امام علی (ع) می فرمایند:   

 اِنَّما یُدرَکُ الخَیرُ کُلُّهُ بِالعَقلِ، وَ لا دینَ لِمَن لا عَقلَ لَهُ 

نیاز عاقلان به ادب، همانند نیاز کشتزار به باران است.

(غررالحکم، ح 3475) 

----------------------------------------------------------------------

2- حضرت علی (ع) می فرمایند:

اِنَّکَ مُقَوَّمٌ بِاَدَبِکَ فَزَیِّنهُ بِالحِلمِ

تو با ادبت ارزش‏گذارى می شوى، پس آن را با بردبارى زینت بخش.

(مشکاة الأنوار، ص 239) 

----------------------------------------------------------------------

3- حضرت علی (ع) می فرمایند:

اِنَّ النّاسَ اِلى صالِحِ الاَدَبِ اَحوَجُ مِنهُم اِلَى الفِضَّةِ وَ الذَّهَبِ

مردم، به ادب (فرهنگ و تربیتِ) درست، نیازمندترند تا به طلا و نقره.

(غرر الحکم، ح 3590) 

----------------------------------------------------------------------

4- حضرت علی (ع) می فرمایند:

لا تَصفُو الخِلَّةُ مَعَ غَیرِ اَدیبٍ

دوستى با شخص بی ‏ادب ، صمیمانه نخواهد شد.

(بحار الأنوار، ج 67، ص 400) 

----------------------------------------------------------------------

5- امام علی (ع) می فرمایند:

لا یَراَسُ مَن خَلا عَنِ الاَدَبِ وَ صَبا اِلَى اللَّعِبِ

کسى که از ادب بی ‏بهره باشد و شیفته بازى شود، به ریاست نمی ‏رسد.

(غررالحکم، ح 4786) 

----------------------------------------------------------------------

6- امام علی (ع) می فرمایند:

اَحسَنُ الاَدابِ ما کَفَّکَ عَنِ المَحارِمِ

(بهترینِ ادب‏ها آن است که تو را از حرام‏ها باز دارد.)

(معدن الجواهر، ص 59)

----------------------------------------------------------------------

آرزو

1- حضرت محمد (ص) فرمودند:

اخوف ما أخاف علی امتی الهوی وطول الامل

بر امت خویش بیش از هر چیز از هوس و آرزوی دراز بیم دارم.

(کنز العمال، ج 3، ص 490، ح 7553)

----------------------------------------------------------------------

2- حضرت محمد (ص) فرمودند:

زیانکارترین مردم آنکس است که عمری به آرزو گذراند و روزگار , وی را به منظور نرساند و از دنیا بدون توشه برون رود و در پیشگاه خداوند دلیلی نداشته باشد.

(نهج الفصاحه، ح 108)

----------------------------------------------------------------------

3- حضرت محمد (ص) فرمودند:

بر امت خویش بیش از هر چیز از هوس و آرزو بیم دارم.

(نهج الفصاحه، ح 114)

----------------------------------------------------------------------

4- حضرت محمد (ص) فرمودند:

هیچ یک از شما آرزوی مرگ نکند اگر نکوکار است شاید نیکی فزون کند و اگر بدکار است شاید راه رضا سپرد.

(نهج الفصاحه، ح 2521)

----------------------------------------------------------------------

5- حضرت محمد (ص) فرمودند:

هیچ کس نباید از مشقتی که به او رسیده آرزوی مرگ کند.

(نهج الفصاحه، ح 2522)

----------------------------------------------------------------------

6- حضرت محمد (ص) فرمودند:

هر که سلامت خواهد مراقب گفتار خویش باشد و از آنچه در دل دارد چیزی بر زبان نیارد , عمل نیک کند و آرزو کوتاه دارد.

(نهج الفصاحه، ح 3053)

----------------------------------------------------------------------

7- حضرت محمد (ص) فرمودند:

متقدمان این امت به یقین و زهد نجات پیدا یابند و متاخرانش به بخل و آرزو هلاک شوند.

(نهج الفصاحه، ح 3121)

----------------------------------------------------------------------

8- حضرت محمد (ص) فرمودند:

هر که صبوری کند به امید و آرزوی خویش برسد.

(نهج الفصاحه، ح 2773)

----------------------------------------------------------------------

9- حضرت محمد (ص) فرمودند:

از اهمال (سستی و کوتاهی) و طول امل (آرزو) بپرهیزید که موجب هلاکت اقوام است.

(نهج الفصاحه، ح 985)

----------------------------------------------------------------------

10- حضرت محمد (ص) فرمودند:

آدم پیش از آنکه مرتکب گناه شود مرگش جلو چشمش و آرزو پشت سرش بود و همینکه مرتکب گناه شد خدا آرزوی او را جلو چشمش و مرگش را پشت سرش قرار داد ؛ بدین جهت پیوسته آرزو می کند تا می میرد.

(نهج الفصاحه، ح 569)

----------------------------------------------------------------------

11- حضرت محمد (ص) فرمودند:

چهار چیز نشان بدبختی است : خشکی چشم , سختی دل ؛ آرزوی دراز و حب ّبقا (بیش از حد لزوم)

(نهج الفصاحه، ح 255)

----------------------------------------------------------------------

12- حضرت محمد (ص) فرمودند:

هر که برای امت من یک شب آرزوی گرانی کند خدا چهل سال عبادت او را باطل کند.

(نهج الفصاحه، ح 2937)

----------------------------------------------------------------------

13- حضرت محمد (ص) فرمودند:

اگر فرزند آدم دره ایی از نخل می داشت , مثل آن آرزو می کرد و باز مثل او آرزو می کرد تا وادی ها آرزو کند , شکم فرزند آدم را جز خاک سیر نمی کند.

(نهج الفصاحه، ح 2345)

----------------------------------------------------------------------

14- حضرت محمد (ص) فرمودند:

وقتی کسی آرزویی می کند مراقب باشد که چه آرزو می کند , زیرا نمی داند که از آرزوی وی در نامه اعمال چه می نویسند.

(نهج الفصاحه، ح 190)

----------------------------------------------------------------------

15- حضرت محمد (ص) فرمودند:

شش چیز است که اعمال خوب را نابود می کند , اشتغال به عیب خلایق , سنگدلی و دنیا پرستی و بی شرمی و درازی آرزو و ستم گری که بس نکند.

(نهج الفصاحه، ح 1736)

----------------------------------------------------------------------

16- حضرت محمد (ص) فرمودند:

آرزوی مرگ نکنید.

(نهج الفصاحه، ح 2436)

----------------------------------------------------------------------

17- حضرت محمد (ص) فرمودند:

هر ثروتمندی روز قیامت آرزو می کند که در دنیا فقط قوت خویش می داشت.

(نهج الفصاحه، ح 2673)

----------------------------------------------------------------------

18- حضرت محمد (ص) فرمودند:

هوشیار آن است که بر خویش مسلط است و برای پس از مرگ عمل کند و ناتوان است که هوسهای خویش را تبعیت کند و از خدا آرزوی بسیار دارد.

(نهج الفصاحه، ح 2197)