با فرمت های تصاویر آشنا شوید

دنیای کامپیوتر به قدری وسعت پیدا کرده که استفاده از آن و تسلط بر آنها مستلزم صرف زمان و انرژی زیادی است ما هر روز از رشد تکنولوژی صحبت می کنیم و ورود برنامه های و دستگاه های جدید و شاید اطلاعات خیلی ساده ای از کامپیوتر ها را ندانیم.


برای مثال شاید شما هم جز افرادی باشید که نمی دانید چگونه می توانید نوع و فرمت برنامه های روی سیستم خود را ببینید.

در اینجا با تصاویر به راحتی این موضوع راخواهید دید.






مطابق شکل چندین برنامه دارید که نوع آنها را نمی دانید کافی است در toolbar  بالای صفحه Tools  را انتخاب کرده و بر روی گزینه Folder Option  کلیک کنید در Tab  دوم View تیکی را که در کنار گزینه Hide extensions for known file types است را بردارید و سپس بر روی Apply  کلیک کنید تصویر گویای فرمت برنامه ها می باشد.

تصاویر فرمت های گوناگونی دارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد.


۱٫ فرمت TIFF فرمت  TIFF یا Tagged Image File از فرمت های تصویری رایجی است که تقریبا در همه جای دنیا با آن کار می شود. این فرمت با بیشتر برنامه های ویرایشی و مرورگرهای تصویری سازگاری دارد. فرمت TIFF را می توان به صورت بی ضرر نیز فشرده کرد. برای این کار می توان با برنامه های فشرده سازی LZW یا Zip کار کرد یا آن که از برنامه هایی مانند WinZip بهره برد.

از جمله فرمت هایی است که برای صنعت چاپ و نشر بسیار کاربردی است و از کار با آن راضی خواهید بود

فایل های JPEG تنها از تصاویر RGB و ۸ بیتی پشتیبانی می کنند حال آنکه فایل های TIFF از تصاویر چندلایه ای ۱۶ بیتی CMYK در هر دو کامپیوترهای شخصی و Macintosh پشتیبانی می کنند. به همین خاطر می توان گفت TIFF از جمله فرمت هایی است که برای صنعت چاپ و نشر بسیار کاربردی است و از کار با آن راضی خواهید بود. در بسیاری از دوربین های دیجیتال عکس هایی با فرمت TIFF به عکس های JPEG ترجیح داده شده است.


۲٫ فرمت JPEG

جی پی ئی جی (JPEG) که به صورت جِی پِگ تلفظ می شود(نام یک استاندارد متداول در رایانه)، برای فشرده سازی ازدست دهندهٔ پرونده های گرافیکی است

با فرمت های تصاویر  دیجیتال آشنا شوید jpeg ،tief

این نام کوتاه شده Joint Photographic Experts Group (گروه مشترک کارشناسان گرافیک) است، که نام کمیته ای است که این استاندارد را تعریف کردند JPEG به روش متداول جهت فشردگی تصاویر عکاسی JPEG اطلاق می گردد. این واژه برگرفته از  Joint Photographic Experts Group می باشد که نام کمیته استاندارد با عنوان (گروه متخصصان عکاسی) است البته باید خاطر نشان کرد که JPEG و MPEG (گروه متخصصان تصاویر متحرک) که به تولید طرح های فشرده ی ویدئویی می پردازد،متفاوتند.

استاندارد JPEG مشخص کننده ی کدگذاری های تعیین کننده چگونگی فشرده سازی تصویر به جریان بایت ها و برگرداندن مجدد آنها به تصویر و همچنین قالب فایل محتوی جریان مزبور می باشد. از این روش فشرده سازی معمولا با عنوان فشرده سازی ضایعاتی نام برده می شود. در روش فوق برخی از ویژگی های دیداری در طی فرآیند از بین رفته و نمی توانند مجددا بازیابی شوند اگرچه نوساناتی در خط پایه ی استاندارد JPEG وجود دارد که فاقد تلفات می باشند. در قالب JPEG پیشرفته ، در هم پیچیده ی دیگری وجود دارد که در آن داده ها در گذرگاههای چند گانه ی اجزا بالا متراکم می شوند . این قالب ،مناسب جهت تصاویر بزرگی است که در حال دانلود با کانکت های با سرعت پایین نمایش داده می شوند و به آنها اجازه ی پیش نمایش مناسب بعد از دریافت تنها بخشی از داده ها را می دهد. فایلهای تصویری که در آنها از فشرده سازی JPEG استفاده می شود معمولا فایلهای JPEG نامیده می شوند. اکثر برنامه های نرم افزاری ویرایش تصاویر که با یک فایل JPEG نوشته می شوند در واقع به ایجاد یک فایل در قالب JFIF می پردازند JPEG/JFIF پرکاربردترین قالب جهت ذخیره و انتقال تصاویر بر روی www شبکه گسترده جهانی هستند.

استاندارد JPEG مشخص کننده ی کدگذاری های تعیین کننده چگونگی فشرده سازی تصویر به جریان بایت ها و برگرداندن مجدد انها به تصویر و همچنین قالب فایل محتوی جریان مزبور می باشد.

به این دلیل قالب  JPEG/JFIF بهتر از قالب GIF می باشد همچنین قالب JPEG/JFIF نسبت به قالب PNG که برای تولید فایلهای تصویری بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد ارجح می باشد.


۳٫ فرمت Raw همانگونه که می دانید، خروجی RAW یکی از مهمترین مفاهیم عکاسی دیجیتال حرفه ای است. از سوی دیگر، در مورد این خروجی هم بد فهمی هایی در بین کاربران حرفه ای وجود دارد و هم مشکلاتی ناشی از عدم سازگاری و توقعات خاص کاربر.

مشخصا برای استفاده از این فرمت، باید یا از نرم افزار های مبدل کارخانه سازنده دوربین استفاده کرد و یا از نرم افزارهای شرکت های دیگر. در داخل فایلهای RAW یک preview تبدیل شده نیز وجود دارد که دوربین بر اساس این Preview هیستوگرام عکس و پیش نمایش آن را در LCD نمایش می دهد. این تبدیل درونی نیز توسط پردازشگر دوربین و با استفاده از کنترل هایی نظیر شارپنس، کنتراست، اشباع، منحنی تونال، وایت بالانس صورت می گیرد. این کنترلهای دقیقا همان هایی هستند که وقتی بخواهید یک خروجی JPEG تهیه کنید، می توانید با آنها بر خروجی عکس خود کنترل داشته باشید. اما همانگونه که می دانید این کنترلها بر فایل RAW تاثیری ندارند و تنها بر همان Preview درونی فایل و بالطبع در نمایش LCD هیستوگرام اولیه و نیز نمایش اولیه عکس در مبدلهای RAW موثر خواهند بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد