رازهای گوگل



نکاتی درباره گوگل

چند نکته گوگلی!

نکته یک: اگر میخواهید بدانید چه صفحاتی به شما لینک داده اند در گوگل سرچ کنید: links: www.your weblog or wesite name.com یعنی به جای عبارت: your weblog or wesite name نام وبلاگ یا وبسایت خودتان را بنویسید.

نکته دو: اگر میخواهید بدانید که گوگل کدامیک از صفحات وبسایت یا وبلاگتان را index کرده است در گوگل سرچ کنید: site:www.your weblog or wesite name.com و به جای عبارت: your weblog or wesite name نام وبلاگ یا وبسایت خودتان را بنویسید.

----------------------

google page rank چیست؟


رتبه گوگل google page rank گوگل پیج رنک

بهتر است ابتدای این مطلب برای چندمین بار  اهمیت گوگل را برایتان یادآوری کنم. اگر شما هم یک وبلاگ یا وبسایت دارید که فکر بزرگ شدنش را در ذهن می پرورانید باید به سراغ گوگل بروید و تمام درخواستهایی را که از وبمستر ها دارد برآورده کنید وگرنه پیشرفت بی پیشرفت! صفحات وب همگی در گوگل رتبه ای دارند که آن را Google page rank نامگذاری کرده اند این عدد از یک تا ده میباشد. گوگل این رتبه را به تک تک صفحات موجود در یک وبلاگ یا وبسایت میدهد و بر خلاف تصور اکثر کاربران اینترنتی این رتبه متعلق به آدرس سایت نمیباشد. یعنی پرسیدن این سوال که "رتبه سایت www.sample.com در گوگل چند است؟" کار اشتباهی است زیرا ممکن است سایت نامبرده دارای 80 صفحه باشد که در رتبه سنجی گوگل به هر کدام عدد جداگانه ای تعلق گرفته است. یکی دیگر از اشتباهات وبمسترها در مورد جایگاهشان در گوگل و  رتبه صفحاتشان این است که تصور می کنند هرچقدر تعداد بازدیدهای سایت یا وبلاگ بالاتر باشد رتبه و جایگاهشان در گوگل بالاتر است در صورتی که تعداد بازدید کنندگان یک صفحه اینترنتی فقط یکی از معیارهای گوگل برای تعیین جایگاه آن صفحه می باشد و  یکی از اصلی ترین ملاکهای بالا رفتن Google page rank لینکهایی است که توسط آن صفحه به صفحات سایتها یا وبلاگهای دیگر داده شده و مهمتر از آن تعداد لینکهایی است که از صفحات وبسایتها و وبلاگهای دیگر به آن صفحه داده شده است. دقیقا اصلی ترین نکته بالا رفتن رتبه گوگل، تعداد لینکهایی است که صفحات دیگر به صفحات شما داده اند. یکی دیگر از درخواستهای گوگل از وبمسترها این است که از فریم ها در صفحاتشان استفاده نکنند چون این روش به طور کل از نظر گوگل منسوخ شده و فریمها را به هیچ عنوان جستجو نمی کند. برای فهمیدن رتبه سایت یا وبلاگتان می توانید از سایتهایی که این سرویس را ارئه می دهند استفاده کنید. چند نمونه از این سایتها را در قسمت پایین میبینید:

http://www.iwebtool.com/pagerank_checker

http://www.googlepagerankchecker.com/index.php

http://www.prchecker.info/check_page_rank.php

این سایتها علاوه بر مشخص نمودن رتبه صفحه مورد نظر کدی را ارائه میدهند که کاربر به وسیله آن میتواند رتبه گوگل سایت خود را در صفحه مورد نظرش به نمایش بگذارد.

-----------------------------

گوگل تولبار، کوچولوی همه کاره


google toolbar گوگل تولبار

تولبار ها افزونه هایی هستند که به مرور گر اضافه شده و توانایی استفاده از وب را بالا میبرند. این ابزارهای مفید در بعضی موارد کارایی مختص به یک وبسایت را دارند مانند تولبار سایت fal4u.com در بعضی موارد دیگر مانند Yahoo Toolbar و Google toolbar علاوه بر افزایش توانایی مرورگر و بالا بردن سرعت عمل کاربر کارهای ویژه ای نیز انجام میدهند که مختص به خودشان میباشد. Google toolbar یکی از ابزارهای بسیار مفیدی است که اکثر کاربران ایرانی اصلا آن را نمیشناسند و این در حالیست که در اروپا و آمریکا کاربران ثابت اینترنت بلا فاصله بعد از هر تعویض سیستم کامپیوتر و یا سیستم عامل اولین چیزی که نصب می کنند Google toolbar است! تولبار ها وظیفه دارند Shortcut هایی را در اختیار کاربر قرار دهند که در حالت عادی کاربر باید بعد از گذراندن چندین مرحله به آنها دسترسی پیدا کند. نتایج این Shortcut ها هم خیلی سریعتر حاصل میشود مثلا در Google toolbar بعد از ورود به هر صفحه می توانید pagerank آن صفحه را در Google toolbar مرورگرتان مشاهده کنید ولی در صورت نبودن این گزینه کاربر میبایست وارد صفحاتی مربوط به این کار شود و بعد از تایپ کردن نام صفحه مورد نظر و در برخی موارد کدهای امنیتی به عدد page rank صفحه ای دست یابد.

google toolbar گوگل تولبار

نصب گوگل تولبار بسیار راحت است و به راحتی و در عرض چند دقیقه صورت می گیرد برای نصب Google toolbar از اینجا اقدام کنید:  Google toolbar . برخی از کارهای گوگل تولبار را به طور مختصر برایتان نام مینویسم:

1- از طریق باکس سرچ گوگل در گوگل تولبار می توانید بدون ورود به صفحه جستجوی گوگل در هر صفحه ای که هستید به دنبال نتایج مورد نظرتان کلمه یا کلماتی را جستجو کنید و بلا فاصله به نتایج مطلوبتان دست یابید.

2- به تمامی بوکمارکهای Google bookmark تان دسترسی خواهید داشت. ( گوگل بوکمارک را در مطلب: زنبیل جابجایی بوکمارک )

3- دسترسی سریع به اکانت Gmail  .

4- نمایش google page rank بعد از ورود به هر صفحه.

5- در صورت اشتباه تایپ کردن کلمات انگلیسی گوگل تولبار اشتباهات شما را گوشزد میکند !

6- اضافه کردن سریع فیدهای مورد نظر به google reader .

توجه: در حال حاضر دانلود گوگل تولبار از طرق سایت گوگل دچار مشکل شده برای این کار از سایتهای دیگری که این برنامه را ارائه داده اند استفاده کنید. این سایتها را می توانید از طریق نتایج سرچ گوگل درباره این عبارت: download google toolbar بیابید.

------------------------------

با Google Translate هیچ زبانی برایتان بیگانه نیست


google translate گوگل ترانسلیت

گاهی اوقات موتورهای جستجو در میان یافته های خود کاربران را به صفحاتی هدایت می کنند که زبانشان بیگانه است و کاربر نمیتواند آن را ترجمه کند. گوگل برای این مشکل هم راه حلی دارد که نوع خود بی نظیر است. سیستم Google Translate میتواند 23 زبان را به انگلیسی ترجمه کند و متن انگلیسی شده را به راحتی میتوان به فارسی تبدیل کرد ( از راههای مختلف). بعد از ورود به صفحه گوگل ترانسلیت کادری را مشاهده می کنید که بالای آن نوشته شده "Original text" در این کادر شما متن مورد نظر را که میخواهید به انگلیسی ترجمه کنید کپی می کنید. زبان متن را از دکمه سمت چپ زیر کادر انتخاب کرده و دکمه وسط را که زبان ترجمه را تعیین می کند روی زبان مورد نظر مثلا انگلیسی یا عربی و یا ... تنظیم کنید. و سپس دکمه "Translate" را کلیک کنید تا متن ترجمه شده برای شما ظاهر گردد. در صورتی که مایلید یک صفحه اینترنتی را ترجمه کنید در کادر Translate a Web Page در پایین صفحه، آدرس صفحه مورد نظر را وارد کنید و تنظیمات قبلی را برای این کادر اعمال کنید و سپس دکمه "Translate" را کلیک کنید تا صفحه ترجمه شده برایتان پدیدار شود.

----------------------------------

گروهی از جنس گوگل


گوگل گروپ google groups

اگر تا بحال جزو خوانندگان این وبلاگ بوده اید متوجه شده اید که ارادت بنده نسبت به غول چراغ جادوی اینترنت یعنی گوگل تا چه حدی است. امروز هم یکی دیگر از سرویسهای گوگل را به شما معرفی می کنم که در سایتها و وبلاگهای فارسی زبان کمتر به آن پرداخته شده . Google Groups سرویسی است که به شما این امکان را میدهد تا مجموعه ای از کاربران گوگل را به گروهی که طبق یک هدف و موضوع خاص ایجاد کرده اید دعوت کرده و به راحتی اطلاعاتی را که مایلید در صفحه ای که Google Groups به شما هدیه می کند وارد کنید و در صورتی که شما به عنوان مدیر گروه اجازه بدهید، اعضا نیز می توانند در این گروه پست ها و فایلهای جدیدی را آپلود کنند. این سرویس بسیار مفید در رقابت با yahoo group برنده بوده و هست یکی از اصلی ترین مشکلات یاهو گروپ ارسال ایمیلهای فراوان از طرف گروه می باشد که در بسیاری از موارد این ایمیلها تبلیغاتی هستند. ولی در Google Groups اعضای گروه فقط از طریق صفحه گروه می توانند از مطالب جدید مطلع شوند. در واقع اعضای گروه گوگل با میل خودشان از گروه استفاده می کنند و هیچ کس مجبور نیست به جرم عضویت در یک گروه صدها ایمیل نامربوط با موضوع گروه را دریافت کند. شما هم می توانید به راحتی و فقط با داشتن یک اکانت گوگل یک گروه در گوگل برای خودتان ایجاد کنید. برای ایجاد گروه در Google Groups به این آدرس : اینجا بروید.

--------------------------------


google earth گوگل ارت

روزگار چنان به سرعت برق و باد با تکنولوژی پیش می رود که ما از آن عقب می مانیم. دیگر می توانید به طور مجازی مسافرت کنید، با انسانهای جدید آشنا شوید و حتی تشکیل زندگی جدیدی را در محیط مجازی اینترت بدهید. سفر کردن مجازی راهی است که Google Earth پیش رویتان گذاشته است. فقط کافی است برای یک سفر دور دنیایی عزمتان را جزم کنید و بعد : شروع! گوگل ارت یکی از سرویسهای استثنایی و بی رقیب گوگل است که با نصب برنامه مخصوص آن قابل اجرا و دسترسی به هزاران عکسی است که سازمان ناسا از کل کره زمین گرفته و برای ایجاد این برنامه مفید در اختیار گوگل قرار داده است. شما از طریق Google Earth می توانید به هر نقطه از این کره خاکی که می خواهید سفر کنید و با زوم کردن روی نقطه مورد نظر به عکسهای وسیع تری از آن دست یابید. البته برای زوم کردن (بزرگ کردن) قسمت مورد نظر باید به اینترنت متصل باشید. برای دانلود این برنامه مفید به اینجا بروید.

-----------------------------------

فایلم را در کامپیوتر گم کردم !

1387/04/01 3:46 PM

گوگل دسک تاپ google desktop

آیا فایل مورد نظرتان را در کامپیوترتان گم کرده اید؟ گوگل مثل همیشه یک راه عالی پیش رویتان میگذارد. برای جستجوی آسان در میان فایلها و فولدرهای سیستمتان از گوگل دسک تاپ استفاده کنید و لذت ببرید. استفاده از گوگل دسک تاپ بسیار سریع تر و مطلوبتر از سرچ ویندوز میباشد. در ضمن در صورت تمایل می توانید از Gadgets گوگل دسکتاپ که روی دسکتاپتان اضافه می شود و ساعت، وضعیت آب و هوا و ... را در بر دارد استفاده کنید. برای دانلود رایگان این ابزار مفید از این آدرس استفاده کنید. اینجا

----------------------------------------

گوگل فقط بین وبلاگها جستجو کن


 بلاگ سرچ گوگل  google blog search 

 اگر قصد جستجو میان وبلاگها را دارید و نمی خواهید میان سایتهای مستقل جستجو کنید از سرویس Google Blog Search استفاده کنید. اینجا

-----------------------------------------

زنبیل جابجایی بوکمارک


google bookmark گوگل بوکمارک

آیا شده که بخواهید صفحات مورد علاقه تان را که لیست کرده اید همه جا همراهتان داشته باشید؟ همراه داشتن bookmark مرورگرتان با وجود GoogleBookmark مثل آبخوردن است حتما امتحان کنید. (اینجا)

---------------------------------------------

گوگل، جدیدترین ها را برایم ایمیل کن!


google alerts

شاید امروز به دنبال مطلب مهمی بگردید که یافته های کنونی گوگل برایتان کافی نباشد و در پی جدیدترین هایی باشید که گوگل به لیستش اضافه خواهد کرد. اگر دانستن این مسئله که اکنون چه کسانی مثلا در مورد مرورگر فایرفاکس به فارسی مطلب نوشته اند کافی است از گوگل بخواهید تا یافته هایش را برایتان ایمیل کند! گوگل هم مانند همیشه در برابرتان تعظیم کرده و می گوید: چشم ارباب!

 نحوه استفاده از گوگل آلرت بسیار ساده است. این سرویس از گوگل هم مانند بقیه نیاز دارد که شما در جیمیل یک اکانت برای خودتان ایجاد کرده باشید (اینجا).سپس به این آدرس بروید تا به گوگل آلرت وارد شوید و تنظیمات لازم برای این سرویس را انجام دهید (اینجا). سپس روی Sign in کلیک کنید تا وارد صفحه تنظیمات گوگل آلرت شوید. با کلیک روی create alert می توانید یک موضوع خاص به درخواستهای جستجوی گوگل آلرت اضافه کنید. کلمه یا متن مورد نظرتان را در کادر Search terms وارد کرده و در قسمت type نوع سرچ را تعیین کنید. منظور از نوع سرچ تعیین زمینه جستجوی گوگل است یعنی شما به گوگل می گویید که جنس درخواست شما چیست؟ این جنس می تواند یکی از این گزینه ها باشد: Comprehensive (به طور کامل و وسیع)، blogs (در میان وبلاگها)، news (در میان خبرها)، web (در میان وبسایت ها)، video (در میان فایلهای ویدئویی)، Groups (در میان گروه ها). گزینه این گزینه ها در قسمت type امکان پذیر است که باید گزینه مورد نظر را از پنجره کشویی آن انتخاب کنید. در قسمت How often هم زمان جستجو را تعیین می کنید. روبروی هر کدام از آلرتهای ایجاد شده گزینه edit وجود دارد که می توانید تغییرات دلخواه را در تنظیمات قبلی ایجاد کنید. و یا با انتخاب هر کدام از آلرتها با زدن تیک می توانید روی دکمه Delete در پایین کلیک کرده و آن را پاک کنید.
------------------------------------------------------------

یکی من یکی تو !

google reader

گوگل ریدر یکی از محبوبترین سرویسهای گوگل است که بی شک همه ما حداقل یک بار با آن بر خورد داشته ایم. این سرویس محبوب و مفید یک کار انجام میدهد "هلو برو تو گلو" ! بله به همین سادگی. البته yahoo reader ، bloglines ، news gator و ... هم این کار را انجام میدهند ولی از آنجایی که گوگل همیشه در صدر است استفاده از GoogleReader هم دلچسب تر است.

وبگردی و وبلاگ خوانی کار بسیار دلپذیری است اما فقط کافی است که مثلا 30 وبلاگ شما را به خودشان جلب کنند آیا از فردای آن روز شما می توانید هر 30 وبلاگ را چک کنید و از مطالب جدید آنها مطلع شوید؟ گاهی اوقات یک وبلاگ سنگین را  بعد از دقایق طولانی لود شدن بازبینی می کنید و تازه به این نتیجه می رسید که وقتتان را تلف کرده اید . از مطلب جدید خبری نیست! این مشکل یک راه حل بیشتر ندارد : google Reader . مطالب جدید هر وبلاگ از طریق خروجی Rss آن قابل مشاهده است خروجی Rss اصولا از طریق یک آیکون مانند آیکونی که در عکس بالا می بیند قابل دسترسی است. بعد از ورود به Rss شما می توانید مطالب جدید وبلاگ را مشاهده کنید. اما دیدن آنها به همان لحظه کفایت می کند و اگر آن صفحه را ببندید همه چیز به حالت اول بر می گردد. اما اگر در صفحه Rss وبلاگ روی گزینه Subscribe Now کلیک کنید و گزینه گوگل را برگزینید از آن پس هر مطلب جدیدی در وبلاگ مورد نظرتان نوشته شود GoogleReader تمام و کمال آن را به ریدر اختصاصی شما وارد می کند.

google reader

 برای استفاده از گوگل ریدر باید یک اکانت در گوگل داشته باشید که این کار به راحتی از طریق Gmail (سرویس ایمیل گوگل) امکان پذیر است. آدرس ورود به Google Reader هم این آدرس می باشد:http://www.google.com/reader . هنگامی که شما مشترک rss feed یک وبلاگ یا وبسایت می شوید به غیر از اینکه به خودتان لطف کرده اید یک امتیاز مثبت هم به صاحب آن وبلاگ یا وبسایت داده اید. حتما با جستجوی یک کلمه در گوگل دیده اید که بعضی از وبسایتها که کلمه مورد نظرتان را در بر دارند در صفحه اول نمایان می شوند و بقیه در صفحات بعد . آیا می دانید ملاک این ترتیب قرار گرفتن چیست؟ گوگل در گذشته امتیاز وبسایت برتر را به وبسایتهایی می داد که بازدید کننده بیشتری داشتند اما بعد از تثبیت شدن جایگاه rss feed در میان علاقه مندان اینترنتی، مشتریان وبسایتها و وبلاگها آنها را از طریق rss reader مشاهده می کردند و دیگر کسی به آدرس مشخصی از یک صفحه اینترنتی مراجعه نمی کرد در نتیجه گوگل هم ملاکهای قبلی را تغییر داد و دیگر بازدید کننده های سایت تعیین کننده میزان موفقیت آن نبودند و این تعداد reader هر وبسایت یا وبلاگ بود که به ارزش آن اضافه می کردند. گوگل به کاربران خود (اعم از وبمستر و بیننده ) اعلام کرد همه برنده اید. صاحبان وبگاه ها از مشترکانشان می خواهند که در rss آنها مشترک شوند و بعد منافعشان را با یکدیگر تقسیم می کنند:"یکی من یکی تو !" اگر صفحه ای را که به آن علاقه مندید خروجی rss feed ندارد می توانید از ابزار مفید آر اس اس ساز آنلاین استفاده کنید. به این صورت که باید آدرس صفحه مورد نظرتان را در باکس این صفحه کپی کرده دکمه to rss را بفشارید. برای ورود به این صفحه اینجا کلیک کنید. البته توجه داشته باشید که نوشته های ستونهای کناری وبلاگها که اصولا در googlereader قابل مشاهده نیستند برای حل این مشکل باید دکمه "u" را روی کیبورد بفشارید تا صفحه را به طور کامل مشاهده کنید.

--------------------------------------------

جزیره ناشناخته

 

googlepages

از آنجا که سردرآوردن از هزارتوی گوگل کار آسانی نیست یافتن هرچند وقت یکبار یکی از خدمات آن احساس کشف جزیره ناشناخته ای را به من می دهد که تا مدت زیادی بعد از آن فکر می کنم " کریستف کلمب " هستم ! ( کریستف کلمب زن بود یا مرد ؟)

 GooglePages یکی دیگر از امکانات گوگل است که در ابتدای ملاقات مرا به یاد GeoCities یاهو انداخت ولی با اینکه هر دو همکارند، اما این کجا و آن کجا. شاید GeoCities یاهو را هم نمی شناسید البته اگر نمی شناسید چیزی را از دست نداده اید . کار هر دو بخش یاد شده از غولهای اینترنت ارائه فضا و دامنه رایگان برای ایجاد یک وبسایت است. کار کردن با GeoCities یاهو در همان آغاز کار با پدیدار شدن بنر های تبلیغاتی که در صفحه وبسایت بدون موافقت شما نمایش داده می شوند پشیمانتان خواهد کرد. اما کافیست کار با GooglePages را آغاز کنید تا شیفته آن شوید. در این سرویس رایگان به راحتی اصلی ترین توقعاتتان از یک هاست رایگان برآورده خواهد شد : 1- دامنه رایگان که البته همان نام کاربری جیمیل شماست : yourname.googlepages.com باید نام دلخواهتان را در Gmail ثبت کنید. 2- هاست رایگان برای آپلود عکس، صفحه دلخواه، فلش (swf)، فایلهای صوتی و تصویری، فایلهای زیپ شده. 3-در صورت وارد نبودن به ایجاد صفحات در برنامه های خاص به راحتی می توانید از ادیتور صفحات این سرویس استفاده کرده و صفحه دلخواهتان را ایجاد کنید. 4- در این سیستم از عکسها و متنهای تبلیغاتی خبری نیست. من فکر نمیکنم از هاستی که دنباله اسم خودش کلمه free را یدک می کشد تا این حد انتظار برود اما گوگل بدون توجه به انتظار کاربرانش بیش از آنچه برای یک سرویس رایگان لازم است ارائه داده! در این سرویس مشابه با یاهو باز هم گوگل یک شبه ره صدساله رفته و رقیب پر مدعایش را چنان جا گذاشته که شخصا جبران این عقب افتادگی را غیر ممکن می دانم ( اگر یاهو در پی جبران باشد یا اصلا خودش را بازنده بداند! ). نکته قابل توجه در مورد GooglePages این است که اکثرا بعد از ورود، متوجه قسمت آپلود فایل نمی شوند دلیل این مسئله هم این است که فضای کمی از صفحه به این کار اختصاص داده شده . برای آپلود فایلهای مورد نظرتان باید روی گزینه Upload در سمت راست صفحه کلیک کنید و فایل مورد نظرتان را از روی کامپیوتر مشخص کرده و Ok کنید. همه فایلهای آپلود شده بالای دکمه آپلود به ترتیب حروف مرتب و لیست می شوند و برای پاک کردن هر کدام کافیست روی عکس سطل زباله کوچکی که روبروی آن قرار دارد یک بار کلیک کنید. آدرس هر کدام از فایلهای آپلود شده عبارتست از نام دامنه شما و بعد نام و پسوند فایل. مثال : yourname.googlepages.com/sample.gif . اگر تا کنون هاست مورد نظرتان پیدا نکرده اید من به شما GooglePages را توصیه می کنم.
منبع:http://shaghayegh.blogsky.com



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد