بفرمائید شربت خاکشیر

بفرمائید شربت خاکشیر

در این گرمای طاقت فرسا وقتی عرق کنان به خانه می رسی یک لیوان شربت خنک خاکشیر واقعاً می چسبد ! نوشیدن این نوع شربت از قدیم متداول بوده اما این که خاکشیر چه خاصیتی دارد در این مقاله به آن اشاره می شود امید است که این نوشیدنی کهن را جایگزین شربتهای آمادة امروزی بفرمائید.

خاکشی یا خاکشیر London rocket seeds گیاهی است از تیره صلیبیان که به طور خودرو در باغ ها و صحراها می روید. ارتفاع آن به نیم متری می رسد. شاخه هایش باریک و برگها دراز و گلها کوچک و زرد رنگند. دانه های آن سرخ اند و در غلافی جای دارند. دانه خاکشیر در پزشکی مورد مصرف های زیادی داشته از جمله این که ملین، اشتها آور، تب بر و صفرا بر است و تنظیم کنندة دستگاه گوارشی بوده و رفع ابتلا معده را می کند و موجب تحریک میل جنسی است و فربه کننده است. هم چنین خوردن آن باعث نیکو کردن رنگ رخسار می شود. دل ضعفه را برطرف نموده و برای بیماری های نقرس، ورم گوش و دستگاه تناسلی مفید است. برای اسهال ساده کودکان شیر خوار نیز سودمند است. طریقه مصرف آن در بزرگسالان : معمولاً دانة خاکشیر را پس از پاک کردن و شستن کامل در آب خیسانده صبح ناشتا با آب و عسل مخلوط و برای چند روز متوالی می نوشند.

طریقه مصرف در اسهال سادة کودکان : مقدار یک قاشق غذاخوری خاکشیر را پاک کرده و در ظرفی ریخته بر روی آتش ملایم هم بزنید تا خاکشی بو داده شود و سپس کمی‌ آب و عسل به آن اضافه نموده هر نیم ساعت یک قاشق چایخوری از آن را به کودک بدهید.

نکته قابل ذکر آن که چون خاکشیر دارای طبع سرد است پس بهتر است به عنوان شیرین کنندة شربت آن از عسل یا نبات استفاده کنید. شما می توانید خاکشیر را شسته با نبات حل شده در یخچال نگهداری کنید و در صورت نیاز با اضافه کردن آب نوشیدنی شیرین و گوارا تهیه نمائید.

منبع: سایت شمیم

نظرات 2 + ارسال نظر
مصطفی نمازیان چهارشنبه 24 فروردین 1390 ساعت 11:50 ق.ظ http://edvardo.blogfa.com

بنام خدا
با مطلبی تحت عنوان "عمارهای دروغین، آقای طئب فاین تذهبون" بروزم. منتظر بازدید و نظردهی شما. یا علی

ارغوان پنج‌شنبه 1 اردیبهشت 1390 ساعت 12:14 ب.ظ

http://www.street-game.net خاله آدرس همان سیت بازی است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد