صفرا و کبد را بیشتر بشناسید

خلاصه : صفرا مایعی تلخ و سبز رنگ است که کبد آن را تولید می کند ؛ در کیسه صفرا جمع و ذخیره می شود و در هنگام نیاز برای هضم غذا ترشح می گردد.


متن کل خبر : صفرا مایعی تلخ و سبز رنگ است که کبد آن را تولید می کند ؛ در کیسه صفرا جمع و ذخیره می شود و در هنگام نیاز برای هضم غذا ترشح می گردد.

وظیفه صفرا

صفرا چربی ها را به مولکول های کوچک تجزیه می کند و در جذب روغن ها،چربی ها و ویتامین های حلال چربی (A ,D ,B ,K ) همکاری می کند . در عین حال به تبدیل β کاروتن به ویتامین A کمک می کند و میکرو ارگانیسم های مضر روده را از بین می برد.

کبد

کبد اندامی است بزرگ در زیر ریه راست که به دقت یک ساعت کار می کند. در حدود ساعت دو نیمه شب شروع به جمع آوری مواد مغذی آخرین وعده غذای خورده شده می کند.اگر آخرین غذای روزانه سبک بوده و دیر وقت خورده نشده باشد کبد به راحتی از عهده آن بر می آید و صفرای کافی به کیسه صفرا برای مراحل بعدی هضم می فرستد.

اختلال در عملکرد کبد

ممکن است صبحانه شما شامل یک تکه شیرینی و خامه باشد،وسط روز هم قهوه و سیب زمینی سرخ کرده و برای ناهار هم پیتزا ! کبد شما از دست کافئین و شکر چربی های جامد از کوره در می رود. چون سموم زیادی تولید شده است و اگر رژیم غذایی عادی شما شامل شیرینی،کلوچه،چیپس و نان بوده و سرشار از اسید های چرب ترانس و افزودنیهای شیمیایی باشد کبدتان عملا تسلیم شده و عملکرد آن مختل می گردد.

علایم ناراحتی کبد

وقتی که احساس خستگی یا بی حالی می کنید و با دنیا سرجنگ دارید به این معنی است که کبد شما در حال هشدار دادن است . حتی جوانان بخصوص آنهایی که از غذاهای آماده و فوری مثل ساندویچ و فست فود استفاده می کنند هم می توانند کبدی تنبل و پر از مواد سمی داشته باشند که برای سلامتی آینده آنان خوب نیست .

عملکرد کبد

کبد یک ماشین سوزاندن چربی است و با بیرون ریختن چربی بدن از طریق صفرا به درون روده کوچک وزن بدن را کنترل می کند. خوردن مقدار زیادی غذای فیبری, رفت و برگشت چربی ها و دیگر سموم را از روده به کبد کاهش می دهد. وقتی که رژیم غذایی شما حاوی مقدار کمی فیبر باشد چربی های مضر مخصوصا چربی های تغییر شکل یافته و کلسترول وارد جریان خون می شوند،لیپو پروتئین ها با غلظت بالا یا کلسترول HDL (خوب) به میزان کافی تولید نمی شود و کلسترول بد و لیپو پرو تئین ها با غلظت کم به دیواره عروق خونی می چسبند که می تواند پیش زمینه ای برای بیماری های قلب و عروق باشد.

از طریق مسیر از پیش تعیین شده کیسه صفرا، روده ها، کلیه ها ومثانه،میکرو ارگانیسم ها،مواد موجود در حشره کش ها،افزودنی های غذایی،چربی های تقلبی، دارو های شیمیایی، الکل و سموم دیگر از بدن ما دفع می شوند.وقتی این مسیر، مسدود یا بیش از حد مسموم گردد مواد سمی از طریق پوست به شکل اگزما، آکنه، راش پوستی، لکه های قهوه ای، قرمزی،خارش پوست و یا حتی قرمزی صورت، وجود خود را نشان می دهند.


شایع ترین سموم کبدی

شایع ترین و موذی ترین سموم، اسید های چرب ترانس و روغن های جامد هستند که تقریبا در تمام مواد غذایی بسته بندی شده موجود در فروشگاه ها وجود دارند.روغن های جامد حتی در بعضی از اقلام مواد غذایی طبیعی هم وجود دارند و روی هم رفته 47 درصد چربی را تشکیل می دهند .



علایم کبد چرب

قطر چربی دور کمر در مردان و زنان می تواند علامت اختلالی باشد که اصطلاحا به آن کبد چرب می گویند . کبد چرب کبدی است که فرایند تغییر چربی در آن متوقف شده و این عضو به اندام ذخیره کننده چربی تبدیل شده است. اصلا مهم نیست که شما ورزش می کنید یا نه ، بلکه باید عملکرد کبدتان را بهبود بخشید .حذف یا از بین بردن این چربی اضافه نیازمند یک رژیم غذایی سم زدا و پاکسازی کننده کبد است و این کار به زمان و صبر نیاز دارد. باز سازی کبد یک شبه اتفاق نمی افتد و به 3 تا 5 ماه بیشتر زمان نیاز دارد.


کبد تنبل ریشه تمام بیماری ها

شاید شما به خاطر بیماری هایی مانند یبوست ،آلرژی،کلسترول بالا ،تحریک معده، قند خون بالا، آسم و راش پوستی تحت مداوا قرار گرفته باشید، بدون اطلاع از اینکه ریشه تمام این بیماریها در کبد شما است .این عضو بزرگ و سم زدا در مدت کوتاهی بر اثر بد کار کردن ،ناخوشی، تنبلی و ناراحتی از کار می افتد و همه اینها به خاطر فقر غذایی و شیوه زندگی نادرست مان است .


سلامتی کبد، سلامتی جسم و روح

عملکرد کبدرا البته می توان اصلاح کرد و حتی می توان کبد آسیب دیده را دوباره باز سازی کرد . هدف انگیزه دادن به شما برای مراقبت از کبدتان با پیروی از برنامه های غذایی کمک کننده برای سم زدایی روزانه است. اگر شما با کبدتان همکاری کنید تا کارش را به درستی انجام دهد، تاثیر آن را در جسم و روح خود به خوبی مشاهده خواهید کرد.

چیزی که به آن نیاز دارید یک برنامه غذایی جدید و پاکسازی کننده کبد است؛رژیمی که تمام اندام های بدن مثل پانکراس، کلیه ها ،روده ها و معده را قادر به همکاری و عملکرد درست می کند. در این حالت کبد شما هرگز توسط مواد سمی از کار نمی افتد و اگر کبد شما با چربی های طبیعی گیاهی و حیوانی سر و کار داشته باشد ،بدنتان هماهنگی خود را به دست می آورد.



غذا ها و چربی های خوب

حتی الامکان کمتر آنها را بپزید ) حبو بات بنشن های پخته شده ،مغز ها و دانه های خام،نان تهیه شده از حبوبات کامل و غذاهای آماده بدون افزودنی های شیمیایی را بخورید. اینها غذاهایی هستند که اجداد چربی های خوب طبیعی تازه پرس شده دانه ها و مغز هایی مانند کنجد، آفتابگردان ،کدو تنبل ،گردو و نارگیل هستند. این روغن هاو اسید های چرب ضروری (امگا 3 و امگا 6 ) که بدن به آنها نیاز دارد، کبد را قادر می سازد تا از آنها به منظور تامین وزن طبیعی بدن استفاده کند .

شما باید میوه و سبزی های تازه یا خیلی کم پخته شده (اگر پخته شده آنها را استفاده می کنید تا حد امکان آنها را کمتر بپزید تا مواد مغذی شان ازبین نرود.) حتما روزانه حداقل 8 اونس (240 میلی لیتر) آب سبزی های تازه را مصرف کنید . آب هویج ،چغندر، اسفناج ،کرفس ،کلم و خیار همگی مناسبند و می توان آنها را با ترکیبات مختلف مصرف کرد . مثلا مخلوط آب هویج، کرفس و سیب به همراه کمی زنجبیل، جهت بهبود طعم ، برای کبد بسیار مفید می باشد . 75 درصد رژیم غذایی شما باید خام باشد . استفاده از لیمو ، سیر، فلفل قرمز یا روغن زیتون به برنامه رژیم غذایی پاکسازی کننده کبد می تواند کم و بیش موثر باشد . نوشیدن روزانه8 لیوان آب ضروری است . آب را تاحدامکان همراه غذا ننوشید. در واقع آب را باید نیم ساعت قبل از غذا یا 1 ساعت بعد از غذا بنوشید؛چون مصرف نوشیدنیها همراه با غذا شیره معده و مهم تر از آن اسید کلریدریک معده را رقیق می کند .شما باید برنامه پاکسازی را حداقل به مدت 21 روز ادامه دهید( ترجیحا به مدت سه ماه کامل) تا از فواید آن به طور کامل سود ببرید.



غذاهای امروزی بزرگترین دشمن کبد



بزرگترین حمله به بدن و کبد از طریق مواد غذایی امروزی صورت می گیرد. میزان غذاهای تغییر یافته و فرایند شده و شیمیایی در این قرن بسیار افزایش یافته و کبد ما فشاری بیش از کبد نسلهای گذشته تحمل می کند. بیشتر مواد غذایی بسته بندی شده در فروشگاهها، حاوی مواد افزودنی شیمیایی است که برای جلوگیری از فاسد شدن خوراکی ها به آنها اضافه می شود؛ موادی مثل :آرسنیک،هیدروکسید آمونیاک،استیک ان هیدرید، هیپوکلرات سدیم، سیلیکات آلومینیوم و کلسیم، استئارات منیزیم و تعدادی دیگر از مواد شیمیایی می باشند .



کبد ما قادر به تشخیص غذاهای جدید و تغییر یافته نیست؛ بنابراین با آنها مانند مواد سمی بر خورد می کند و به بهترین شکل ممکن سعی در دفع آنها دارد . وقتی مقدار آنها بیش از حدی باشد که بتواند را از طریق سیستم گوارش دفع کند، آنها را از طریق پوست دفع می کند .

وقتی که مقدار مواد سمی بیش از حد شوند کبد خسته شده و موادی مانند چربی های جامد مصنو عی و دیگر مواد سمی در خون جمع می شوند که نتیجه آن کسالت و بیماری است .





قند ، شکر و شیرین کننده های مصنو عی



گرچه بدلیل مزمن بودن بیماری های مرتبط با شکر، مشاهده عوارض منفی شکر کمی سخت و وقت گیر است و برای ثابت کردن آن ممکن است به 20 تا 30 سال زمان نیاز داشته باشیم ،اما مشکل تر از آن این است که بتوانیم مردم را ترغیب کنیم که برای حفظ سلامتی شان از غذاها و نوشیدنی های مورد علاقه شان دوری کنند .

سوربیتول، فیتول ،زایلیتول و نشاسته جامد هیدروژنه که الکل طبیعی موجود در شکر هستند بطور معمول در شیرینی ها و آدامس ها وجود دارند و مصرف آنها در افرادی که قندخون بالا هم دارند مشکلی ایجاد نمی کند، اما می تواند موجب بروز تورم، انقباض و اسهال شوند. این مواد مستقیما باعث بروز پوسیدگی دندان ها نمی شوند اما با تغذیه باکتری های استرپتوکوک پوسیدگی شدید دندان ها را افزایش می دهند.

چاقی،انواع دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی، نقص سیستم ایمنی ، آرتریت ها، سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا، بیماری کرون،کولیت، کم خونی، سکته قلبی ، سرطان ها و انواع حساسیت ها گوشه ای از امراضی هستند که در اثر تحت فشار قرار گرفتن متابولیسم بدن پس از استفاده از شکر سفید و در نتیجه از هم گسیختگی مراحل گوارش و ایجاد اختلال در کارکرد مغز و کبد و سیستم آنزیمی بدن می توانند بوجود آیند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد